IKEA tilbakekaller PATRULL nattlys grunnet risiko for elektrisk støt

IKEA oppfordrer kunder som har PATRULL nattlys til å umiddelbart slutte å bruke det. De kan returnere det og få refundert hele beløpet på et hvilket som helst IKEA-varehus.
Merk: Eksemplene viser et europeisk støpsel, men risikoen er til stede uavhengig av type støpsel.

IKEA har mottatt én rapport om en hendelse hvor en liten gutt på ett år og syv måneder lekte med PATRULL nattlys. Han prøvde å fjerne lyset fra stikkontakten da lokket falt av. Gutten fikk elektrisk støt og synlige sår på hånden.

Sikre og trygge produkter har høy prioritet hos IKEA. Når et IKEA-produkt er involvert i en hendelse som dette, tar vi umiddelbart affære – PATRULL nattlys ble tatt ut av salg med en gang. Nattlyset har blitt testet og samsvarer med alle gjeldende lover og standarder. I undersøkelsen utført i etterkant av hendelsen testet vi mer enn 600 PATRULL nattlys, som alle var i orden. På tross av dette velger IKEA å tilbakekalle nattlyset for å unngå risikoen for at noe lignende skjer igjen.

PATRULL nattlys har blitt solgt i Europa og i Nord-Amerika siden 2013.

Du kan returnere PATRULL nattlys og få refundert hele beløpet på et hvilket som helst IKEA-varehus. Kjøpsbevis (kvittering) er ikke nødvendig. Besøk IKEA.no eller ring IKEA på 815 44 000 for mer informasjon.

IKEA Pressesenter:
E-post: Pressesenter@ikea.com.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 371 IKEA-varehus i 47 land i verden. Sist år ble varehusene besøkt av 821 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,6 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2017, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.