IKEA tilbakekaller LATTJO trommestikker og LATTJO tungetromme på grunn av kvelningsfare

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt LATTJO trommestikker eller LATTJO tungetromme om umiddelbart å gjøre dem utilgjengelige for barn og levere dem tilbake til et IKEA-varehus, der de får igjen pengene.

Dette er et forebyggende tiltak etter seks rapporter fra medarbeidere ved IKEA-varehus om at gummikula på trommestikkene kan løsne eller skrus av. Ei løs gummikule kan medføre kvelningsfare for små barn. Ingen hendelser er rapportert.

Produktene er testet og godkjent i tråd med gjeldende sikkerhetsstandarder for leker. I undersøkelsene våre har vi imidlertid identifisert risiko(momenter) som standardene ikke dekker.

– Vi utvikler produkter som skal stimulere barnas kreativitet og naturlige behov for lek. Barn tenker ikke på sikkerhet når de leker, og det må vi ta hensyn til i produktutviklingen.

Filosofien vår er at vi bare tilbyr produkter som vi ville gitt til våre egne barn. Til tross for at LATTJO trommestikker og LATTJO tungetromme tilfredsstiller relevante sikkerhetsstandarder for leker, tilbakekaller vi disse produktene som et forebyggende tiltak, sier Cindy Andersen, leder for avdelingen for barneprodukter i IKEA.

LATTJO trommestikker og LATTJO tungetromme har vært i salg i alle IKEA-markeder siden 1. november 2015.

Kunder kan levere tilbake LATTJO trommestikker og LATTJO tungetromme på et hvilket som helst IKEA-varehus og få igjen pengene. Det er ikke nødvendig å vise kjøpsbevis (kvittering) for å få refundert beløpet. Gå til IKEA.no eller ring IKEA på 994 84 950 for å få mer informasjon.

For mer informasjon, ta kontakt med IKEAs pressevakt: E-post pressesenter@IKEA.com, telefon 994 84 950.

LATTJO tungetromme.
LATTJO trommestikker.

Om IKEA: • IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at flest mulig har råd til dem. • Det er i dag 375 IKEA-varehus i 47 land verden over. • I 2015 ble varehusene besøkt av 771 millioner mennesker. • Nettsidene til IKEA ble besøkt 1,9 milliarder ganger. • I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker. I tillegg har IKEA to "service & pick-up point" i Tromsø og i Ålesund. • 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

Følg pressemeldinger fra IKEA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IKEA

IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding

Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.