IKEA tilbakekaller LATTJO kappe på grunn av fare for kvelning eller skade på halsen

IKEA oppfordrer kunder som har LATTJO kappe, til umiddelbart å sørge for at barn ikke leker med den, og til å returnere produktet til et hvilket som helst IKEA-varehus mot full refusjon.

IKEA tilbakekaller LATTJO kappe på grunn av kvelningsfare.

IKEA tilbakekaller LATTJO kappe fordi det har blitt rapportert at tre barn har fått merker og skrammer på halsen etter å ha brukt LATTJO kapper. Kappen satt seg fast og løsnet ikke lett nok fra halsen til barna.

Det har ikke blitt rapportert om skader som krevde medisinsk behandling, men på grunn av faren for kvelning eller skade på halsen, tar IKEA forholdsregler og tilbakekaller produktet.

– På IKEA har vi nulltoleranse når det gjelder brudd på barnesikkerhet, og vi kan ikke risikere at barn kommer til skade når de leker. Granskningen som har blitt gjennomført etter vi mottok rapporter fra kunder, har ikke bare fastslått at borrelåsfestet på kappen ikke løsner lett nok fra halsen til barna, men også at IKEA trenger klare krav når det gjelder denne typen borrelås. Som et umiddelbart og forebyggende tiltak tilbakekaller vi produktet, men IKEA vil også forbedre fremtidige produkter og dermed også barnesikkerheten, ved å etablere nye krav til produkter, sier Cindy Andersen, Business Area Manager på Barnas IKEA.

IKEA er ikke villig til å sette barnesikkerheten i fare, og vi oppfordrer derfor alle kunder som har en LATTJO kappe, til umiddelbart å sørge for at barn ikke leker med den, og til å returnere produktet til et hvilket som helst IKEA-varehus mot full refusjon.

LATTJO kappe har vært i salg i alle IKEA-markeder siden november 2015.

Du kan returnere LATTJO kappe og få refundert hele beløpet på et hvilket som helst IKEA-varehus. Kjøpsbevis (kvittering) er ikke nødvendig.

Kristian Willanger, kommunikasjonsrådgiver, telefon 99507041 og IKEAs pressevakt telefon 99484950, e-post pressesenter@ikea.com.

IKEA tilbakekaller LATTJO kappe på grunn av kvelningsfare.

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.