IKEA tilbakekaller LATTJO kappe på grunn av fare for kvelning eller skade på halsen

6.4.2016 06:00 | IKEA

IKEA oppfordrer kunder som har LATTJO kappe, til umiddelbart å sørge for at barn ikke leker med den, og til å returnere produktet til et hvilket som helst IKEA-varehus mot full refusjon.

IKEA tilbakekaller LATTJO kappe på grunn av kvelningsfare.

IKEA tilbakekaller LATTJO kappe fordi det har blitt rapportert at tre barn har fått merker og skrammer på halsen etter å ha brukt LATTJO kapper. Kappen satt seg fast og løsnet ikke lett nok fra halsen til barna.

Det har ikke blitt rapportert om skader som krevde medisinsk behandling, men på grunn av faren for kvelning eller skade på halsen, tar IKEA forholdsregler og tilbakekaller produktet.

– På IKEA har vi nulltoleranse når det gjelder brudd på barnesikkerhet, og vi kan ikke risikere at barn kommer til skade når de leker. Granskningen som har blitt gjennomført etter vi mottok rapporter fra kunder, har ikke bare fastslått at borrelåsfestet på kappen ikke løsner lett nok fra halsen til barna, men også at IKEA trenger klare krav når det gjelder denne typen borrelås. Som et umiddelbart og forebyggende tiltak tilbakekaller vi produktet, men IKEA vil også forbedre fremtidige produkter og dermed også barnesikkerheten, ved å etablere nye krav til produkter, sier Cindy Andersen, Business Area Manager på Barnas IKEA.

IKEA er ikke villig til å sette barnesikkerheten i fare, og vi oppfordrer derfor alle kunder som har en LATTJO kappe, til umiddelbart å sørge for at barn ikke leker med den, og til å returnere produktet til et hvilket som helst IKEA-varehus mot full refusjon.

LATTJO kappe har vært i salg i alle IKEA-markeder siden november 2015.

Du kan returnere LATTJO kappe og få refundert hele beløpet på et hvilket som helst IKEA-varehus. Kjøpsbevis (kvittering) er ikke nødvendig.

Kristian Willanger, kommunikasjonsrådgiver, telefon 99507041 og IKEAs pressevakt telefon 99484950, e-post pressesenter@ikea.com.

IKEA tilbakekaller LATTJO kappe på grunn av kvelningsfare.

IKEA tilbakekaller MYSINGSÖ strandstol på grunn av risiko for fallulykker eller klemskader24.1.2017 07:00Pressemelding

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt MYSINGSÖ strandstol før februar 2017 til å returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus for bytte eller full refusjon.  Når tekstiltrekket er vasket og skal settes på igjen, er det mulig å ettermontere stolen på feil måte slik at man risikerer å falle eller få fingrene i klem. IKEA har fått rapporter om femhendelser der MYSINGSÖ strandstol har kollapset under bruk på grunn av feil ettermontering. Alle hendelsene medførte fingerskader som måtte behandles av lege. Hendelsene inntraff i Finland, Tyskland, USA, Danmark og Australia. Trygge produkter er høyeste prioritet på IKEA, og alle produktene våre skal følge internasjonal og nasjonal lovgivning samt gjeldende standarder. MYSINGSÖ strandstol har gjennomgått relevante mekaniske, tekstil- og kjemiske tester med godkjent resultat.  Etter at IKEA mottok rapportene, igangsatte vi en full granskning.Denne førte til at stolen fikk en bedre utforming som skal redusere risikoen for feil ettermontering

IKEA tilbakekaller ELVARLI stolpe som et forebyggende tiltak på grunn av fallrisiko27.10.2016 06:00Pressemelding

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt ELVARLI stolpe, til å demontere den og ta den med tilbake til varehuset. Kunden vil få full tilbakebetaling av kjøpesummen. Stolpen er en del av det åpne oppbevaringssystemet ELVARLI.  Årsaken til tilbakekallingen er en feilplassert mutter som gjør det vanskelig eller umulig å skape nok spenning til å feste stolpen mellom gulvet og taket. Risikoen er at hyllesystemet kan løsne og falle.  IKEA har ikke mottatt noen kundeklager eller rapporter om at folk har blitt skadet, og anser risikoen for ulykker som lav. Selv om risikoen anses å være lav, kan konsekvensene være alvorlige dersom ulykken først skulle være ute, og derfor tilbakekaller IKEA stolpene mot full refusjon som et forebyggende tiltak.  Stolpen blir tilbakekalt i følgende markeder: Italia, Nederland, Frankrike, Norge, Østerrike, Belgia, Spania, Portugal, Danmark, Sveits, Tsjekkia, Sverige, Romania, Tyrkia, Litauen, Slovakia, De spanske øyene, Hellas og Bulgaria. Det er ingen produkter på ma