IKEA tilbakekaller HYBY, LOCK og RINNA plafonder på grunn av risiko for at glasskjermen kan falle ut

9.2.2016 07:00 | IKEA

IKEA oppfordrer kunder som har en HYBY, LOCK eller RINNA plafond, til å fjerne dem umiddelbart og levere dem tilbake på et IKEA-varehus, der de vil få pengene tilbake. RINNA har aldri vært solgt i Norge.

HYBY har blitt solgt i alle IKEAs markeder siden 2012.

IKEA har mottatt rapporter fra kunder om at glasskjermen på disse plafondene har falt ut. Ved noen tilfeller måtte kundene oppsøke lege, og ifølge rapporten måtte én kunde sys.

IKEA tar produktsikkerhet svært alvorlig. Alle produktene våre er testet og samsvarer med gjeldende lover og sikkerhetsstandarder. Til tross for dette har vi mottatt rapporter om at skjermen på LOCK og HYBY plafonder har falt ut. For å sikre at sikkerheten til kundene våre ivaretas, og for å unngå flere hendelser, velger vi å tilbakekalle produktene med full refusjon.

HYBY og LOCK plafonder har blitt solgt på alle IKEA-markeder – LOCK siden 2002 og HYBY siden 2012. RINNA plafond har blitt solgt i elleve land i Europa samt i Kina siden 2010. RINNA har ikke blitt solgt i Norge.

Kunder kan ta HYBY, LOCK og RINNA plafonder med til et hvilket som helst IKEA-varehus, hvor de vil få refundert hele beløpet. Det er ikke nødvendig å vise kjøpsbevis (kvittering) for å få tilbake pengene.

Ta kontakt med pressekontoret på 99484950 eller pressesenter@IKEA.com dersom du har spørsmål.

Ta kontakt med pressekontoret på 99484950 eller pressesenter@IKEA.com dersom du har spørsmål.

HYBY har blitt solgt i alle IKEAs markeder siden 2012.
RINNA har ikke blitt solgt i Norge, men er blant lampene som tilbakekalles av IKEA.
LOCK har blitt solgt i alle IKEAs markeder siden 2002.

815 44 000
Om IKEA: • IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at flest mulig har råd til dem. • Det er i dag 375 IKEA-varehus i 47 land verden over. • I 2015 ble varehusene besøkt av 771 millioner mennesker. • Nettsidene til IKEA ble besøkt 1,9 milliarder ganger. • I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker. I tillegg har IKEA et service & pick-up point i Tromsø, og et som åpner i Ålesund i januar. • 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

IKEA tilbakekaller MYSINGSÖ strandstol på grunn av risiko for fallulykker eller klemskader24.1.2017 07:00Pressemelding

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt MYSINGSÖ strandstol før februar 2017 til å returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus for bytte eller full refusjon.  Når tekstiltrekket er vasket og skal settes på igjen, er det mulig å ettermontere stolen på feil måte slik at man risikerer å falle eller få fingrene i klem. IKEA har fått rapporter om femhendelser der MYSINGSÖ strandstol har kollapset under bruk på grunn av feil ettermontering. Alle hendelsene medførte fingerskader som måtte behandles av lege. Hendelsene inntraff i Finland, Tyskland, USA, Danmark og Australia. Trygge produkter er høyeste prioritet på IKEA, og alle produktene våre skal følge internasjonal og nasjonal lovgivning samt gjeldende standarder. MYSINGSÖ strandstol har gjennomgått relevante mekaniske, tekstil- og kjemiske tester med godkjent resultat.  Etter at IKEA mottok rapportene, igangsatte vi en full granskning.Denne førte til at stolen fikk en bedre utforming som skal redusere risikoen for feil ettermontering

IKEA tilbakekaller ELVARLI stolpe som et forebyggende tiltak på grunn av fallrisiko27.10.2016 06:00Pressemelding

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt ELVARLI stolpe, til å demontere den og ta den med tilbake til varehuset. Kunden vil få full tilbakebetaling av kjøpesummen. Stolpen er en del av det åpne oppbevaringssystemet ELVARLI.  Årsaken til tilbakekallingen er en feilplassert mutter som gjør det vanskelig eller umulig å skape nok spenning til å feste stolpen mellom gulvet og taket. Risikoen er at hyllesystemet kan løsne og falle.  IKEA har ikke mottatt noen kundeklager eller rapporter om at folk har blitt skadet, og anser risikoen for ulykker som lav. Selv om risikoen anses å være lav, kan konsekvensene være alvorlige dersom ulykken først skulle være ute, og derfor tilbakekaller IKEA stolpene mot full refusjon som et forebyggende tiltak.  Stolpen blir tilbakekalt i følgende markeder: Italia, Nederland, Frankrike, Norge, Østerrike, Belgia, Spania, Portugal, Danmark, Sveits, Tsjekkia, Sverige, Romania, Tyrkia, Litauen, Slovakia, De spanske øyene, Hellas og Bulgaria. Det er ingen produkter på ma