IKEA tilbakekaller HYBY, LOCK og RINNA plafonder på grunn av risiko for at glasskjermen kan falle ut

IKEA oppfordrer kunder som har en HYBY, LOCK eller RINNA plafond, til å fjerne dem umiddelbart og levere dem tilbake på et IKEA-varehus, der de vil få pengene tilbake. RINNA har aldri vært solgt i Norge.

HYBY har blitt solgt i alle IKEAs markeder siden 2012.

IKEA har mottatt rapporter fra kunder om at glasskjermen på disse plafondene har falt ut. Ved noen tilfeller måtte kundene oppsøke lege, og ifølge rapporten måtte én kunde sys.

IKEA tar produktsikkerhet svært alvorlig. Alle produktene våre er testet og samsvarer med gjeldende lover og sikkerhetsstandarder. Til tross for dette har vi mottatt rapporter om at skjermen på LOCK og HYBY plafonder har falt ut. For å sikre at sikkerheten til kundene våre ivaretas, og for å unngå flere hendelser, velger vi å tilbakekalle produktene med full refusjon.

HYBY og LOCK plafonder har blitt solgt på alle IKEA-markeder – LOCK siden 2002 og HYBY siden 2012. RINNA plafond har blitt solgt i elleve land i Europa samt i Kina siden 2010. RINNA har ikke blitt solgt i Norge.

Kunder kan ta HYBY, LOCK og RINNA plafonder med til et hvilket som helst IKEA-varehus, hvor de vil få refundert hele beløpet. Det er ikke nødvendig å vise kjøpsbevis (kvittering) for å få tilbake pengene.

Ta kontakt med pressekontoret på 99484950 eller pressesenter@IKEA.com dersom du har spørsmål.

Ta kontakt med pressekontoret på 99484950 eller pressesenter@IKEA.com dersom du har spørsmål.

HYBY har blitt solgt i alle IKEAs markeder siden 2012.
RINNA har ikke blitt solgt i Norge, men er blant lampene som tilbakekalles av IKEA.
LOCK har blitt solgt i alle IKEAs markeder siden 2002.

Om IKEA: • IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at flest mulig har råd til dem. • Det er i dag 375 IKEA-varehus i 47 land verden over. • I 2015 ble varehusene besøkt av 771 millioner mennesker. • Nettsidene til IKEA ble besøkt 1,9 milliarder ganger. • I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker. I tillegg har IKEA et service & pick-up point i Tromsø, og et som åpner i Ålesund i januar. • 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.