IKEA tilbakekaller et parti med CALYPSO plafond på grunn av risiko for at skjermen kan falle ned.

IKEA oppfordrer alle kunder som kjøpte CALYPSO plafond etter 1. august 2016 om å sjekke datostemplingen på produktet. IKEA tilbakekaller CALYPSO plafond med datostemplene: (yyww – år, uke) 1625 til 1744.

IKEA har fått tilbakemeldinger fra kunder om at glasskjermen på deres CALYPSO har falt ned, og for å minimere risikoen for kundene våre, tilbakekaller vi derfor CALYPSO plafond med datostemplene: (yyww) 1625 til 1744.

Vi oppfordrer alle kunder som har en CALYPSO plafond med de aktuelle datostemplene om å returnere produktet mot en ny CALYPSO eller full refusjon. IKEA krever ikke kjøpsbevis for varen.

IKEA tar produktsikkerhet svært alvorlig. Alle produktene våre er grundig testet og overholder gjeldende lover og sikkerhetsstandarder. Til tross for dette, har vi fått rapporter om at glasskjermen til CALYPSO plafond har falt ned. For å sørge for at sikkerheten til kundene våre ivaretas, og for å unngå flere hendelser, velger vi å tilbakekalle produktene med full refusjon.

– Selv om sannsynligheten for at det vil skje igjen er liten, er risikoen stor nok til at IKEA velger å tilbakekalle den, sier Emilie Knoester, Business Area Manager for Belysning på IKEA of Sweden, og fortsetter: – Sikkerheten til kundene våre har høyeste prioritet på IKEA, noe som er grunnen til at vi tilbakekaller det berørte partiet som et forebyggende tiltak.

Slik demonterer du lampa, (se også bilder vedlagt):

Trekk forsiktig ut den bevegelige armen.
Fjern lampeskjermen mens du holder armen ute.
Datomerkingen som IKEA oppfordrer kundene å sjekke, er formatert slik:
YYWW (ÅR UKE)
1625 til 1744

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.