IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.

På grunn av menneskelig svikt hos leverandøren er feil gassinjektor blitt montert i hurtigbrenneren, noe som gir utslipp av karbonmonoksid (CO) som overskrider EUs grenseverdier. Undersøkelser har vist at brann- eller eksplosjonsfaren ikke er økt. IKEA har ikke fått meldinger om hendelser.

Kunder som har en ELDSLÅGA gasstopp som er kjøpt før 1. januar 2018, oppfordres til å slutte å bruke hurtigbrenneren øverst til høyre frem til gasstoppen er reparert. Alle de andre brennerne er trygge å bruke. For å løse problemet oppfordrer vi berørte kunder til å ta kontakt med Kundeservice på 915 02340 for å avtale et tidspunkt for reparasjon. Kvittering er ikke nødvendig. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg så raskt som mulig.

De aktuelle produktene er solgt i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Tsjekkia, Kroatia, Litauen, Serbia, Russland, Slovakia, Ungarn, Polen, Spania, Storbritannia, Irland, Italia, Portugal, Østerrike, Tyskland og Frankrike.

IKEA beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre og takker alle berørte kunder for forståelsen.

Hvis du vil ha mer informasjon, går du inn på IKEA.no eller tar kontakt med IKEA på 915 02340.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.