IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.

På grunn av menneskelig svikt hos leverandøren er feil gassinjektor blitt montert i hurtigbrenneren, noe som gir utslipp av karbonmonoksid (CO) som overskrider EUs grenseverdier. Undersøkelser har vist at brann- eller eksplosjonsfaren ikke er økt. IKEA har ikke fått meldinger om hendelser.

Kunder som har en ELDSLÅGA gasstopp som er kjøpt før 1. januar 2018, oppfordres til å slutte å bruke hurtigbrenneren øverst til høyre frem til gasstoppen er reparert. Alle de andre brennerne er trygge å bruke. For å løse problemet oppfordrer vi berørte kunder til å ta kontakt med Kundeservice på 915 02340 for å avtale et tidspunkt for reparasjon. Kvittering er ikke nødvendig. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg så raskt som mulig.

De aktuelle produktene er solgt i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Tsjekkia, Kroatia, Litauen, Serbia, Russland, Slovakia, Ungarn, Polen, Spania, Storbritannia, Irland, Italia, Portugal, Østerrike, Tyskland og Frankrike.

IKEA beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre og takker alle berørte kunder for forståelsen.

Hvis du vil ha mer informasjon, går du inn på IKEA.no eller tar kontakt med IKEA på 915 02340.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

FÖREMÅL2.8.2018 10:00Pressemelding

Vakker, Stygg, Herlig. FÖREMÅL er en kolleksjon for IKEA av Per B. Sundberg. Designer. Kunstner. Individualist. Per B. Sundberg er en av Sveriges mest anerkjente glass- og keramikkunstnere. Bak det rampete og humoristiske ligger det mye hardt arbeid og fokus på kvalitet. Per B. Sundberg har jobbet som designer på Orrefors glassverk og som professor ved Konstfack, kunst- og designhøyskolen i Stockholm. I dag stiller han ut verkene sine i gallerier og museer og på kunstmesser over hele verden. IKEA har invitert Per B. Sundberg til å være med på å utvikle en limited edition-kolleksjon, som kommer i september 2018.

GRATULERA kolleksjonen1.8.2018 09:37Pressemelding

Si hei til GRATULERA – en vintage-kolleksjon i limited edition, som feirer 75 år med IKEA-design. Husker du den første KLIPPAN-sofaen, eller hva med røde BJURÅN stol? Det er på tide å gå tilbake i tid med noen nøye utvalgte favoritter fra 50- og 60-tallet, 70- og 80-tallet og 90- og 00-tallet. De forskjellige utgavene av GRATULERA lanseres på tre forskjellige datoer og henter frem noen av dine (våre) beste minner fra IKEA-historien.