IKEA

IKEA tester leasing av møbler

Del

IKEA vil teste ut leasing av møbler i 30 markeder i 2020. De ønsker å tilby kundene en mer bærekraftig måte å skaffe, ta vare på og videreformidle IKEA-møbler.

Dette er et svar på hvordan IKEA kan møte kundenes behov på måter som bidrar til en sirkulær økonomi. Initiativet er i tråd med IKEAs mål om å bli et sirkulært og klimapositivt* selskap innen 2030. I 2019 ble 8,7 millioner IKEA-produkter pakket for videresalg i stedet for å bli kastet, og over 1 million reservedeler ble bestilt for å reparere produkter og forlenge levetiden.

Folk ønsker å bidra til mindre sløsing

«Vår fremtidige suksess ligger i evnen til å forandre og forbedre forretningsmodellen vår på alle måter. Å teste ut muligheten for å tilby leasing er en av måtene vi utfordrer oss selv på for å og bli enda rimeligere, mer tilgjengelige og bærekraftige. Klimaendringer og overforbruk er blant de største utfordringene vi står overfor i samfunnet – forretningsutvikling som dette viser hvordan vi jobber hardt for å leve opp til visjonen vår om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene,» sier Jesper Brodin, administrerende direktør, i Ingka Group, tidligere IKEA Group, som er et av elleve konsern som eier og drifter IKEAs salgskanaler, inkludert IKEA Retail Norge.

Ingka Group har lyttet til folks synspunkter om en bærekraftig levemåte og sett på hvordan eiendelene kommer inn i hjemmet, hvordan de brukes og hvordan de føres videre. De har begynt å prøve ut dette i Nederland, Sverige, Sveits og Polen. Målet er å utvikle en abonnementsbasert leasing som gjør det mulig for IKEA å fortsatt eie produktet og sikre gjenbruk så mange ganger som mulig, før materialene gjenvinnes til slutt.

«Vi vet fra undersøkelsene våre at folks adferd og forhold til ting endres, siden det blir mer og mer vanlig å bo på liten plass, og folk blir mer bevisste på sin påvirkning på miljøet. Folk ønsker å bidra til mindre sløsing, og ser etter måter å forlenge levetiden til tingene sine. Dette er en mulighet for oss til å bringe sammen vår kunnskap om livet hjemme og vårt engasjement og vår forpliktelse til et bærekraftig liv på en måte som er relevant for mange kunder verden over,» sier Pia Heidenmark Cook, Bærekraftsjef, i Ingka Group.

«Testene vil hjelpe oss med å bygge på hva vi har lært gjennom å lytte til kundenes behov og opplevelser i flere markeder. Vi mener de vil avdekke et potensiale for et nytt tilbud til kundene og bærekraftig vekst,» sier hun.

Økende interesse i Norge

- Her i Norge vet vi det er økende interesse for utleie- og abonnementsløsninger, både blant privatforbrukere og bedrifter. Derfor blir det spennende å utvikle og dette i løpet av det neste året. Parallelt med å utvikle abonnementsløsninger for hjeminnredning utvider vi vår tjeneste, «IKEA kjøper tilbake», til flere varehus. Testen på IKEA Ringsaker har vært en suksess og godt mottatt av kundene våre, og vi ser frem til å tilby muligheten for å selge og kjøpe brukte IKEA-møbler på flere varehus i Norge. «IKEA kjøper tilbake» er også et initiativ for å øke levetiden til produktene våre og bidrar til vårt mål om bli 100 prosent sirkulære i 2030, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge.

Kunngjøringen ble gjort på et bærekraftarrangement på IKEA Kaarst i Tyskland, kalt ONE HOME, ONE PLANET, et todagers arrangement for samskaping, med over 100 bærekraftledere, ikke-statlige organisasjoner (NGO-er) og forretningspartnere fra mange ulike deler av samfunnet, som samarbeidet for å utvikle, forme og finne løsninger for å bidra til å oppnå en positiv påvirkning for kunder, samfunn, medarbeidere og planeten. 

Les mer om Ingka Groups arbeid og engasjement for bærekraft i åssammendraget og bærekraftsrapporten vår: https://www.ingka.com/about-us/annual-and-sustainability-summary-reports/

Les mer om vårt arbeid med bærekraft i verdikjeden og franchisesystemet i bærekraftsrapporten fra FY18: https://newsroom.inter.ikea.com/publications

* Klimapositiv vil si å redusere klimagassutslippene med mer enn det IKEAs verdikjede avgir.

For å bli en sirkulær bedrift innen 2030 har IKEA flere mål på tvers av verdikjeden:

  • Alle IKEA-produkter skal lages av fornybare og gjenvunne materialer innen 2030.
  • Alle IKEA-produkter skal være sirkulære – designet på linje med sirkulære designprinsipper for å kunne gjenbrukes, repareres, oppgraderes og gjenvinnes helt fra starten av.
  • IKEA vil fjerne engangsprodukter av plast, både fra sortimentet vi selger og fra kunde-restauranter og medarbeiderkantiner (i Ingka Group) innen 2020.

Nøkkelord

Kontakter

Anders Lennartsson
Bærekraftsjef IKEA Norge
Tlf: 482 05 863

Pressevakt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

Bilder

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

915 02 340http://www.ikea.no

Om Ingka Group

Ingka Group (Ingka Holding B.V. og tilhørende enheter) er én av elleve forskjellige konserner som eier og drifter IKEAs salgskanaler under franchisegiveren Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group har tre forretningsområder: IKEA Retail, Ingka Investments og Ingka Centres. Ingka Group, tidligere IKEA group, er en strategisk partner i IKEAs franchisesystem, og eier og driver 367 IKEA-varehus og digitale møtepunkter i 30 markeder, med 160 000 medarbeidere. Disse IKEA-varehusene hadde 830 millioner besøk i fjor, og www.IKEA.com hadde nesten 2,35 milliarder besøk. Navnet Ingka er basert på navnet til grunnleggeren vår, Ingvar Kamprad.

Følg saker fra IKEA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra IKEA

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom