IKEA samarbeider med Bea Åkerlund

Endelig er det tid for å slippe løs IKEAs nye, forfriskende kolleksjon, som er laget i samarbeid med moteaktivisten Bea Åkerlund. OMEDELBAR-kolleksjonen byr på ting som store glasshatter, leppeformede puter og 3D-printede hender, og har alt du trenger for å vise frem klærne dine, tilbehøret ditt – og personligheten din. Den lages i begrenset antall, noe som gjør hvert produkt mer eksklusivt.

Bea Åkerlund for IKEA

Der goth og glamour møtes

OMEDELBAR-kolleksjonen viser essensen av Beas egen stil, som er en blanding av goth og Hollywood-glamour. Produktene får deg til å tenke på et eksklusivt soverom og  omkledningsrom der du bare vil henge i timevis. Beas personlige mantra, «B. who you are» («Vær den du er»), går som en rød tråd gjennom kolleksjonen, sammen med Beas eget
kjennemerke – den røde leppestiften. For ikke å glemme stripene. Alt i alt er det en
kolleksjon med 35 produkter som hyller egenart og kreativitet.

– Med bare noen få ting fra kolleksjonen kan du lage en ekte designergarderobe
eller pynte opp rommet på en helt ny måte, sier Karin Gustavsson, Creative Leader for
OMEDELBAR.

Om Bea Åkerlund

Bea Åkerlund, som beskriver seg selv som en moteaktivist, jobber med både film, mote og musikk. Mange kjenner henne som en av motebransjens mest innflytelsesrike stylister og
klesdesignere, og hun har samarbeidet med stjerner som Madonna, Beyoncé, Lady Gaga og Rihanna, for bare å nevne noen. Bea er kjent for sin unike, overdådige stil, som hun alltid klarer å få til å passe sammen med det personlige uttrykket til hver enkelt artist. Siden
hun alltid er klar for å utvide porteføljen sin, har hun nå slått sine kreative pjalter sammen med IKEA. Bli enda bedre kjent med Bea i intervjuet på side 19.

Last ned bilder og se pdf med produktinformasjon her.

Bea Åkerlund for IKEA

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.