IKEA rigger organisasjonen for fremtiden

– I løpet av de neste tre årene skal vi skape et nytt IKEA. Det innebærer endringer både ut mot kunden og internt i virksomheten, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

Transformasjonen i IKEA har for alvor skutt fart. I sommer satte møbelaktøren i gang et treårig endringsprogram, med mål om å endre virksomheten totalt.

IKEA har den siste tiden investert massivt i infrastruktur, for å korte ned leveringstiden og tilby billigere og enklere fraktalternativer enn tidligere. Andre målsettinger er å utvikle eksisterende og nye tjenester, øke digitaliseringen og skape helt nye kundeopplevelser på varehusene.

Økt krav til kompetanse

IKEA ser at kunden stiller nye og høyere krav. Det medfører at kravet til kompetanse er i endring.

- Fremover skal vi levere nye tjenester, og vi skal skape helt andre typer opplevelser for kundene våre. Det medfører at vi har behov for en mer effektiv organisasjon, der riktig kompetanse er på plass, slik at beslutninger tas raskt og medarbeidere jobber med det som gir mest verdi for kunden. Derfor begynner vi nå å se på endringer internt i organisasjonen.

IKEA globalt anslår at 11.500 nye stillinger vil bli skapt og at rundt 7.500 stillinger kan bli fjernet, samtidig med at stillinger kan bli endret og flyttet på i løpet av de neste to årene. I Norge vil IKEA opprette cirka 100 nye stillinger, samtidig som rundt 20 av 3150 stillinger kan bli fjernet. I tillegg kan noen av dagens stillinger bli endret eller flyttet.

IKEA i endring i hele verden

Formålet med endringsprogrammet er ikke å redusere kostnader.

- Også IKEA-markeder med høye marginer går nå i gang med å organisere virksomheten for å være relevante – både i dag og om 75 år. Vi må alle gjøre interne grep for å skape bedre kundeopplevelser, både på nett og i varehusene våre, sier Rodgers.

Rodgers vil ha med seg selskapets fagforeningsrepresentanter i det videre arbeidet med gjennomføringen av programmet.

- Vi vil ha gode diskusjoner med verneombud og tillitsvalgte om den videre prosessen. Det blir det aller viktigste fokuset for oss i de nærmeste ukene, sier Rodgers.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.