IKEA Norges første bærekraftrapport

For første gang lanserer vi vår egen bærekraftrapport med resultater fra IKEA Norge. Vi har valgt å lage en norsk rapport med noen av våre bærekraftige høydepunkter fra 2017, for å gi befolkningen ett innblikk i vårt arbeid mot en mer bærekraftig fremtid.

Noen høydepunkter
I den nye rapporten kan du blant annet lese om samarbeidet med Sisters in Business, en sosial entreprenør som skaper bærekraftige arbeidsplasser i lokalsamfunnet. Du kan også lese om hvordan vi har inspirert våre kunder til å leve mer bærekraftig hjemme og hvordan det gikk da vi droppet Black Friday. I tillegg fremhever vi andre gode eksempler vi i IKEA Norge har jobbet med for en mer bærekraftig fremtid.

- Jeg er både stolt og glad for å kunne dele noen av høydepunktene fra 2017. Å bidra positivt for mennesker og miljø er blant IKEAs kjerneverdier og ligger helt på linje med visjonen vår – å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, forteller bærekraftsjefen i IKEA Norge, Anders Lennartsson.

Du finner vår rapport som pdf vedlagt lenger nede på siden.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.