IKEA Norge kuttet matsvinnet med 37 % på seks måneder

Siden oktober 2017 er 40 000 porsjoner spart fra serveringen ved de norske IKEA-varehusene.

For et år siden lanserte IKEA et tiltaksprogram mot matsvinn hvor målet var en halvering av matsvinnet innen august 2020 – ti år tidligere enn ambisjonen til FN og norsk matbransje. I oktober 2017 startet de to første av varehusene i Norge med programmet, resten fulgte i februar i år.

Ved utgangen av mai i år var de første norske resultatene klare. De viser en reduksjon på 37 % fra IKEA-restauranten, bistroen, butikken og medarbeiderrestauranten. Dette gjør Norge til best i klassen av IKEA-landene.

- God ressursbruk er en av kjerneverdiene på IKEA, og vi mener at mat er for dyrebar til å kastes. Det er oppløftende å se hvor langt vi har kommet på så kort tid, sier IKEA Food-sjef for Norge Tor Morten Myrseth.

Motiverte medarbeidere
IKEA Norge har gått systematisk til verks for å kartlegge årsakene til matsvinn. Motiverte medarbeidere som tar ansvar for og ser sitt bidrag i kampen om matsvinn har vært avgjørende. Videre har man jobbet med nøye planlagt produksjon mot salg, riktig porsjonering, tallerkenretter i stedet for buffeter og ikke minst servere mat kundene vil ha. Det nye systemet viser hver dag hva som eventuelt ble kastet dagen før og når og utgjør et godt verktøy for å gjøre de rette tiltakene på daglig basis.

- Engasjerte medarbeidere og målrettet arbeid har gitt fantastiske resultater. Vi ligger foreløpig godt foran skjema, så nå er det bare å holde trykket oppe for å sikre at vi når målet om å halvere matsvinnet innen august 2020, sier Myrseth.

Stort nedslagsfelt
IKEA serverer mat i nesten 400 varehus i 48 markeder. Nesten én milliard mennesker besøker IKEA hvert år – og 660 millioner av dem kjøper noe å spise eller drikke mens de er der. I Norge serverer vi årlig ca. 5 millioner kunder.

- Det at vi har et så stort nedslagsfelt, gir oss både ansvar for og mulighet til å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, sier Myrseth.

Én måte å gjøre det på, er å jobbe for å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø. Det er en av grunnene til at IKEA har startet tiltaksprogrammet mot matsvinn.

Arbeidet fremover
I tillegg til å jobbe videre med egne systemer, vil IKEA fremover se på hvordan man kan hjelpe kundene å kaste mindre mat i restaurantene. Selskapet er også i kontakt med matleverandørene i Norge for å finne måter å utnytte en større del av råvarene på og dermed bidra til å kutte matsvinn også her.

Reduksjon av matsvinn er identifisert som et viktig tiltak under FNs bærekraftmål og FN har satt som ambisjon å halvere matsvinnet innen 2030. I fjor sommer signerte Regjeringen og en rekke representanter fra den norske matbransjen en avtale med samme målsetning. IKEA er nå godt i rute for å nå dette målet allerede i 2020 og globale tall viser at mer enn 1,4 millioner måltider er spart siden prosjektet startet.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.