IKEA leverer positivt årsresultat i et krevende marked

I en detaljhandel som preges av dårlig lønnsomhet, leverer IKEA Retail Norge et positivt driftsresultat på over 100 millioner kroner i 2017/18. Markedsandelen forblir høy.

Vi opplever redusert lønnsomhet i likhet med bransjen for øvrig, men det siste året har vi stabilisert kostnadene og satt i gang en rekke endringer. Vi er glade for at vi har klart å snu trenden, og det er et godt utgangspunkt når vi nå er i full gang med å endre oss for å sikre fremtidig vekst, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Retail Norge.

IKEA rigger seg for fremtiden

IKEA ser en stadig endring i hvordan nordmenn handler. Møbelbedriften satte tidligere i år i gang et treårig endringsprogram for å gjøre IKEA-konseptet bedre rustet for fremtiden.

Vi ser en endring i detaljhandelen vi aldri har sett tidligere. For å rigge oss for langsiktig vekst må vi skape en ny forretningsmodell som sørger for at vi blir mer tilgjengelige, gir kunder en bedre handleopplevelse og at vi blir bærekraftige og sirkulære i alt vi gjør – både i dag og i morgen.

Skal tilby nye tjenester

– IKEA.no har skutt fart med over 40 millioner besøkende i fjor, og en vekst i netthandel på 8 prosent. Selv om flere og flere tar nettbutikken i bruk, er tallene for varehusene fortsatt høye med over ti millioner besøkende årlig. Hele 89 prosent av IKEAs omsetning i Norge kommer fra varehusene, men det er mange som ser på turen til varehuset som en tidkrevende nødvendighet, ifølge Rodgers.

Nå baner IKEA i Norge vei for resten av verden gjennom å definere hvordan fremtidens varehus skal se ut, sammen med fire andre land.

‒ De neste årene skal vi øke verdien av å besøke varehusene våre. Morgendagens varehus skal være fylt med opplevelser, muligheter og profesjonell interiørkompetanse du ikke får noe annet sted. Et sted du kan lære noe nytt, bli inspirert, spise, leke, jobbe, lease eller kjøpe, sier Rodgers.

Skrinlegger planer om nye varehus

Som en konsekvens av transformasjonen har IKEA nylig bestemt seg for å skrinlegge utbyggingen av nye varehus i Norge. Det innebærer at tomtene IKEA sitter på i Vestby, Danebu, Ålesund og Tromsø vil bli solgt. Det samme gjelder tomter tilknyttet Ingka Centres — en mer ukjent del av IKEA som utvikler forskjellige typer møteplasser.

Ifølge Rodgers har IKEA jobbet for å realisere utbyggingen av varehusene helt inntil beslutningen om ikke å bygge nylig ble tatt.

Dette har vært en svært vanskelig beslutning å ta. I IKEA har vi jobbet iherdig over mange år med å realisere planene, men først og fremst er det synd for alle som har ønsket seg et varehus nærmere der de bor.

Alle berørte kommuner har blitt informert om avgjørelsen. Fremover vil IKEA samarbeide med dem for å finne den beste løsningen for alle parter. Planene IKEA har for Furuset og Forus, samt byggingen av et lager på Vestby, er ikke berørt av beslutningen.

For ytterligere informasjon, kontakt IKEAs pressekontakt på telefon 994 84 950 eller send en e-post til pressesenter@IKEA.com.

Nøkkeltall IKEA årsresultat 2017/18
Total omsetning: 7,89 mrd NOK
Overskudd: 110 mill NOK
Omsetning fysiske varehus: 89 %
Omsetning netthandel: 11 %
Omsetningsvekst netthandel: 8 %
Besøkende på varehus: 10 582 087
Besøkende i nettbutikken: 40 432 602

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i mer enn 50 land. 367 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av Ingka-gruppen, resten er andre franchisetakere. Sist år hadde alle varehusene til sammen 957 millioner besøkende, mens nettsidene hadde 2,5 milliarder besøk.

IKEA åpnet i Norge i 1963 og vi har i dag sju varehus her i landet; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker, i tillegg til kundesenter og netthandel. Totalt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

Tel:994 84 950pressesenter@ikea.com