IKEA

IKEA halverer matsvinnet i egen virksomhet

Del
IKEA-tiltaket Food is Precious, har som mål å halvere kasting av mat i egen virksomhet innen september 2020. Takket være en smart måleløsning for matavfall kan IKEA-medarbeiderne finne gode metoder for å unngå å kaste mat.

Så langt har 20 prosent av varehusene tatt i bruk løsningen, som har redusert matkastingen tilsvarende 176 000 sparte måltider. Hvert år nyter 650 millioner besøkende IKEA-mat på nesten 400 varehus i 48 markeder.

Hver dag kastes omtrent en tredjedel av all mat som høstes eller videreforedles rundt om i verden. Det tilsvarer om lag 1,3 milliarder tonn matavfall hvert år – samtidig som et av ni mennesker sulter. En fjerdedel av maten som i dag går til spille eller sløses bort på verdensbasis, kunne i stedet ha mettet 870 millioner sultne mennesker.

Å ta vare på ressursene våre er en av kjerneverdiene til IKEA, og vi mener at mat er for dyrebar til å kastes. Med en smart måleløsning registrerer vi hvor mye mat som kastes på IKEA-restauranten, i bistroen og i Svenske spesialiteter. Måleløsningen består av en berøringsskjerm koblet til en vekt der det står en avfallsdunk. Den registrerte informasjonen hjelper oss å finne ut hvordan vi kan kaste mindre mat.

Målet er å halvere matkastingen i IKEA Food innen slutten av august 2020. I mai 2017 hadde 84 IKEA-varehus, over 20 prosent av alle varehusene våre, tatt i bruk systemet, noe som så langt har redusert mengden matavfall med 79 200 kg, tilsvarende 341 000 kg CO2 – eller 473 flyvninger mellom Stockholm og London. Utrullingen av løsningen har skjedd trinnvis siden desember 2016. En medarbeiderundersøkelse som ble gjort på varehusene under utrullingen viser at mer enn 70 prosent av Food-medarbeiderne er stolte av tiltaket, mens 50 prosent har tatt grep for å redusere matkastingen hjemme.

- Det er veldig oppmuntrende å se de første resultatene av Food is Precious-tiltaket. Takket være engasjerte medarbeidere og måleløsningen, ser vi allerede nå, etter noen måneder, en reduksjon i matkastingen på opptil 30 prosent. Jeg følger utviklingen tett, og håper at den kan motivere andre til å tenke på mat som en dyrebar ressurs, sier Michael La Cour, Managing Direction i IKEA Food Services AB.

I IKEA Norge skal måleløsningen for matavfall tas i bruk ved varehusene på Slependen og Åsane fra 1. september. Resten av varehusene følger etter rett over nyttår. 

- Målet vårt er å halvere matavfallet første driftsår, men på sikt vil vi spare mer ettersom dette gjør noe med hele tankegangen rundt kasting av mat. Det betyr at vi bestiller mindre, produserer mer korrekt og serverer riktige porsjoner, sier Tor Morten Myrseth, Food Manager i IKEA Norge.

Nesten en milliard mennesker besøker IKEA-varehusene verden over hvert år. Siden IKEA er et globalt selskap, har vi muligheten til å inspirere folk til å tenke annerledes om matkasting og leve et mer bærekraftig liv i hjemmet – noe som også stemmer overens med IKEAs visjon om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. På IKEA kan kundene våre finne løsninger som gjør det lettere å kildesortere avfallet, og tette beholdere som gjør at maten holder seg lenger.

Du finner IKEAs bærekraftrapport for 2016 her: http://www.ikea.com/ms/no_NO/pdf/yearly_summary/IKEA%20Group%20Sustainability%20Report%20FY16.pdf

Kontakter

Pressevakt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

Tel:994 84 950pressesenter@IKEA.com

Siv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon

Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.

Tel:92029932siv.egger@IKEA.com

Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft

Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

Tel:92826541jorunn.aamodt@IKEA.com

Kristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon

Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.

Tel:99507041kristian.willanger@IKEA.com

Bilder

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

915 02 340http://www.ikea.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom. 

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg pressemeldinger fra IKEA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IKEA

IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding

Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye