IKEA gir medarbeiderne en milliard kroner i tilleggspensjon

Siden 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! gitt ekstra pensjon til medarbeidere som har jobbet kontinuerlig fem år eller mer i selskapet.

Lojalitetsprogrammet Tack! har som formål å vise takknemlighet overfor medarbeidernes engasjement, og deres bidrag til IKEAs suksess i året som har gått.

I år gir IKEA medarbeiderne sine over en milliard kroner i tilleggspensjon, og i Norge betyr det at over 3000 medarbeidere får 24,6 millioner kroner i ekstra pensjon.

IKEA satte tidligere i år i gang et treårig endringsprogram for å møte kravene til fremtidens handel.

– I løpet av de neste tre årene skal vi skape et nytt IKEA. Det greier vi ikke uten våre medarbeidere, derfor er vi stolte av å kunne dele ut Tack! i år også, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

IKEA har sin tjenestepensjon i Storebrand og pensjonsøkonom i Storebrand, Knut Dyre Haug berømmer ordningen:

– Jeg bøyer meg i støvet for måten IKEA deler ut sitt lojalitetsprogram på. Ved å overføre pengene til en konto for langsiktig pensjonssparing signaliserer bedriften at dette er penger den ansatte skal ha glede av i fremtiden, fremfor å sette det inn i forbruk nå. Jeg synes dette er et eksempel til etterfølgelse.

Tack! har blitt delt ut siden 2013 til hver medarbeider har jobbet i IKEA sammenhengende i fem år eller mer. Alle får samme beløp uavhengig av stilling eller lønn. I år gir IKEA hver fulltidsmedarbeider 12 743 kroner i tilleggspensjon, og deltidsmedarbeidere belønnes ut ifra tiden de har jobbet det siste året.

Totalt har IKEA delt ut over seks milliarder kroner til sine medarbeidere gjennom Tack! globalt.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.