IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018.

– Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi

IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive, som først ble lansert i 2012. I den nye strategien har IKEA blant annet ambisjoner om å legge om til en sirkulær forretningsmodell.

– Vi har nådd mange av målene vi satte oss i 2012. Nå sikter vi enda høyere, og har som ambisjon å bli fullstendig sirkulære i fremtiden. Det innebærer at vi må designe alle produkter på en måte som gjør at de kan bli omgjort, reparert, gjenbrukt og resirkulert, sier Lennartsson.

Tiltakene frem mot 2030 inkluderer:

• Å designe alle IKEA-produkter etter nye sirkulære prinsipper, der målet er å bruke bare fornybare og resirkulerte materialer
  • Å tilby tjenester som gjør det enklere å ta vare på og gi produktene et nytt liv
  • Å fjerne alle produkter av engangsplast fra IKEA-sortimentet på verdensbasis, og fra kunde- og medarbeiderrestauranter i varehusene innen 2020
  • Å øke andelen plantebaserte produkter i IKEAs matutvalg, slik som vegetarpølsen som lanseres globalt i august 2018
  • Redusere IKEAs klimaavtrykk med i gjennomsnitt 70 prosent per produkt
  • Å oppnå nullutslipp på hjemleveranser innen 2025
  • Å utvide tilbudet av rimelige solcelleløsninger til hjemmebruk til 29 IKEA-markeder innen 2025.

– I IKEA har vi en ambisjon om å vokse – men det skal skje på en bærekraftig måte. Det innebærer at vi må bruke innflytelsen vi har til å påvirke positivt, både i egen virksomhet og i samarbeid med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere, avslutter Lennartsson.

Les mer i IKEAs bærekraftstrategi People Planet Positive.

Ta kontakt med pressevakt på +47 994 84 950 for pressehenvendelser.

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.