IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018.

– Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi

IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive, som først ble lansert i 2012. I den nye strategien har IKEA blant annet ambisjoner om å legge om til en sirkulær forretningsmodell.

– Vi har nådd mange av målene vi satte oss i 2012. Nå sikter vi enda høyere, og har som ambisjon å bli fullstendig sirkulære i fremtiden. Det innebærer at vi må designe alle produkter på en måte som gjør at de kan bli omgjort, reparert, gjenbrukt og resirkulert, sier Lennartsson.

Tiltakene frem mot 2030 inkluderer:

• Å designe alle IKEA-produkter etter nye sirkulære prinsipper, der målet er å bruke bare fornybare og resirkulerte materialer
  • Å tilby tjenester som gjør det enklere å ta vare på og gi produktene et nytt liv
  • Å fjerne alle produkter av engangsplast fra IKEA-sortimentet på verdensbasis, og fra kunde- og medarbeiderrestauranter i varehusene innen 2020
  • Å øke andelen plantebaserte produkter i IKEAs matutvalg, slik som vegetarpølsen som lanseres globalt i august 2018
  • Redusere IKEAs klimaavtrykk med i gjennomsnitt 70 prosent per produkt
  • Å oppnå nullutslipp på hjemleveranser innen 2025
  • Å utvide tilbudet av rimelige solcelleløsninger til hjemmebruk til 29 IKEA-markeder innen 2025.

– I IKEA har vi en ambisjon om å vokse – men det skal skje på en bærekraftig måte. Det innebærer at vi må bruke innflytelsen vi har til å påvirke positivt, både i egen virksomhet og i samarbeid med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere, avslutter Lennartsson.

Les mer i IKEAs bærekraftstrategi People Planet Positive.

Ta kontakt med pressevakt på +47 994 84 950 for pressehenvendelser.

FÖREMÅL2.8.2018 10:00Pressemelding

Vakker, Stygg, Herlig. FÖREMÅL er en kolleksjon for IKEA av Per B. Sundberg. Designer. Kunstner. Individualist. Per B. Sundberg er en av Sveriges mest anerkjente glass- og keramikkunstnere. Bak det rampete og humoristiske ligger det mye hardt arbeid og fokus på kvalitet. Per B. Sundberg har jobbet som designer på Orrefors glassverk og som professor ved Konstfack, kunst- og designhøyskolen i Stockholm. I dag stiller han ut verkene sine i gallerier og museer og på kunstmesser over hele verden. IKEA har invitert Per B. Sundberg til å være med på å utvikle en limited edition-kolleksjon, som kommer i september 2018.

GRATULERA kolleksjonen1.8.2018 09:37Pressemelding

Si hei til GRATULERA – en vintage-kolleksjon i limited edition, som feirer 75 år med IKEA-design. Husker du den første KLIPPAN-sofaen, eller hva med røde BJURÅN stol? Det er på tide å gå tilbake i tid med noen nøye utvalgte favoritter fra 50- og 60-tallet, 70- og 80-tallet og 90- og 00-tallet. De forskjellige utgavene av GRATULERA lanseres på tre forskjellige datoer og henter frem noen av dine (våre) beste minner fra IKEA-historien.