IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018.

– Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi

IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive, som først ble lansert i 2012. I den nye strategien har IKEA blant annet ambisjoner om å legge om til en sirkulær forretningsmodell.

– Vi har nådd mange av målene vi satte oss i 2012. Nå sikter vi enda høyere, og har som ambisjon å bli fullstendig sirkulære i fremtiden. Det innebærer at vi må designe alle produkter på en måte som gjør at de kan bli omgjort, reparert, gjenbrukt og resirkulert, sier Lennartsson.

Tiltakene frem mot 2030 inkluderer:

• Å designe alle IKEA-produkter etter nye sirkulære prinsipper, der målet er å bruke bare fornybare og resirkulerte materialer
  • Å tilby tjenester som gjør det enklere å ta vare på og gi produktene et nytt liv
  • Å fjerne alle produkter av engangsplast fra IKEA-sortimentet på verdensbasis, og fra kunde- og medarbeiderrestauranter i varehusene innen 2020
  • Å øke andelen plantebaserte produkter i IKEAs matutvalg, slik som vegetarpølsen som lanseres globalt i august 2018
  • Redusere IKEAs klimaavtrykk med i gjennomsnitt 70 prosent per produkt
  • Å oppnå nullutslipp på hjemleveranser innen 2025
  • Å utvide tilbudet av rimelige solcelleløsninger til hjemmebruk til 29 IKEA-markeder innen 2025.

– I IKEA har vi en ambisjon om å vokse – men det skal skje på en bærekraftig måte. Det innebærer at vi må bruke innflytelsen vi har til å påvirke positivt, både i egen virksomhet og i samarbeid med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere, avslutter Lennartsson.

Les mer i IKEAs bærekraftstrategi People Planet Positive.

Ta kontakt med pressevakt på +47 994 84 950 for pressehenvendelser.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.