IKEA dropper Black Friday

I stedet for Black Friday innfører IKEA «Den store strammedagen» der det rettes fokus på de små, enkle grepene man kan gjøre for å ta vare på det man allerede har.

– Vi synes at Black Friday har gått litt av hengslene, så vi tenkte det var på sin plass å stramme det opp litt. Å ta vare på det man har er vi opptatt av 365 dager i året, men det er få dager hvor kjøpepresset blir så stort som på Black Friday. Derfor gjennomfører vi en aktivitet som minner folk på at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe nytt hvis det man har kan fikses, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

Vil forlenge møblenes levetid

Det er allerede stor interesse for strammedagen til IKEA. Flere hundretusen har sett og engasjert seg i videoen på Facebook som oppfordrer folk til å stramme opp møblene sine.

– Tilbakemeldingene har vært veldig positive, og responsen viser at dette virkelig engasjerer. Med vår størrelse har vi et enormt ansvar for miljø og samfunn, og vi ønsker å bruke vår påvirkningskraft til å bidra positivt. Blant annet så jobber vi kontinuerlig med å forbedre kvaliteten på produktene våre så de skal vare lengst mulig. Møblene som allerede står i de tusen hjem lever lengre med noe så enkelt som å etterstramme skruene av og til. Vi synes det er en fin påminnelse å komme med på en dag som Black Friday der alt annet handler om ”løp og kjøp”, sier Lennartsson.

For mer informasjon
Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge
tlf. 48 20 58 63 eller e-post anders.lennartsson@ikea.com

IKEAs pressevakt, tlf. 994 84 950.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 400 varehus i 49 land i verden. 351 av disse, inklusive alle norske varehus er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 783 millioner mennesker, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim og ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det rundt 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.