IKEA dropper Black Friday

I stedet for Black Friday innfører IKEA «Den store strammedagen» der det rettes fokus på de små, enkle grepene man kan gjøre for å ta vare på det man allerede har.

– Vi synes at Black Friday har gått litt av hengslene, så vi tenkte det var på sin plass å stramme det opp litt. Å ta vare på det man har er vi opptatt av 365 dager i året, men det er få dager hvor kjøpepresset blir så stort som på Black Friday. Derfor gjennomfører vi en aktivitet som minner folk på at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe nytt hvis det man har kan fikses, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

Vil forlenge møblenes levetid

Det er allerede stor interesse for strammedagen til IKEA. Flere hundretusen har sett og engasjert seg i videoen på Facebook som oppfordrer folk til å stramme opp møblene sine.

– Tilbakemeldingene har vært veldig positive, og responsen viser at dette virkelig engasjerer. Med vår størrelse har vi et enormt ansvar for miljø og samfunn, og vi ønsker å bruke vår påvirkningskraft til å bidra positivt. Blant annet så jobber vi kontinuerlig med å forbedre kvaliteten på produktene våre så de skal vare lengst mulig. Møblene som allerede står i de tusen hjem lever lengre med noe så enkelt som å etterstramme skruene av og til. Vi synes det er en fin påminnelse å komme med på en dag som Black Friday der alt annet handler om ”løp og kjøp”, sier Lennartsson.

For mer informasjon
Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge
tlf. 48 20 58 63 eller e-post anders.lennartsson@ikea.com

IKEAs pressevakt, tlf. 994 84 950.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 400 varehus i 49 land i verden. 351 av disse, inklusive alle norske varehus er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 783 millioner mennesker, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim og ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det rundt 3000 medarbeidere i IKEA Norge.