IKEA bekrefter: Vi skal bygge varehus i Ålesund

22.12.2015 09:00 | IKEA

IKEA har fått godkjent planene sine om et varehus på Moa i Ålesund.

- Dette var en utrolig hyggelig beskjed nå rett før jul. Det er en julegave til både oss i IKEA Norge, og til kundene våre på Nordvestlandet, sier prosjektutvikler i IKEA Norge Pål Walberg.

IKEA Norge har nå fått en godkjenning fra IKEA sentralt til å gjennomføre tomtekjøpet på Moa. Kjøpskontrakten mellom IKEA og Ålesund kommunale eiendom (ÅKE) blir dermed ferdig signert rett over nyttår.

Skal rekruttere 250 nye medarbeidere
IKEA-varehuset på Moa blir etter planen 20 000 kvadratmeter. IKEA kommer til å ansette rundt 250 nye medarbeidere når varehuset kommer.

Nå starter IKEA opp reguleringsarbeidet i samarbeid med kommunen. Erfaringsvis tar slike prosesser mellom 1,5 – 2 år. Det tar minst ett år å bygge varehuset. På grunn av andre parallelle etableringer er det foreløpig uklart når varehuset på Moa vil åpne dørene. Hvis alt går etter planen, vil varehuset stå klart tidligst i 2021.

- Når vi jobber med mange etableringer samtidig sånn som nå, tar det dessverre litt tid. Vi i IKEA ønsker å være en god nabo i de områdene vi etablerer oss i. Derfor trenger vi å gjennomføre en grundig reguleringsprosess, der vi får lagt planer for varehuset og nærmiljøet rundt. Vi ønsker å ha en god dialog med alle aktører i nærområdet, sier Pål Walberg.

- Regionen blir mer attraktiv
Kommunalsjef i Ålesund kommune, Ronny Frekhaug, mener at et IKEA-varehus vil ha flere positive effekter for Ålesundsregionen.

- Det er en gledelig nyhet for Ålesund at det nå er bestemt at IKEA kommer hit. Dette vil styrke Ålesund som et landsdelssenter og innebærer også en styrking av attraktiviteten til hele Ålesundregionen. Samtidig vil det også skape mange nye arbeidsplasser ikke bare for Ålesund, men også for nabokommunene. Vi ønsker IKEA hjertelig velkommen, sier Ronny Frekhaug.

Mest tilgjengelig på Moa
I oktober 2014 vedtok bystyret at IKEA får kjøpe tomt på Moa i Ålesund. Tomten ligger langs Moavegen som er nord for kjøpesenteret, svømmehallen og kirken.

Walberg er godt fornøyd med tomten på Moa.

- Moa er et knutepunkt i Møre og Romsdal, og gjør oss mest mulig tilgjengelig for kundene våre i regionen. For oss er det viktig at det blir lagt godt til rette for at kunder kan reise kollektivt til varehuset. At Moa befinner seg like ved det største kollektivknutepunktet mellom Bergen og Trondheim, vil være avgjørende for at folk velger buss framfor bil, sier Pål Walberg.

- Nå har bystyret vedtatt både reguleringsplanen for E136 og bypakke Ålesund. Det betyr at alt ligger til rette for at veikapasiteten på Moa vil bli mye bedre i framtiden. Vi vil nå snakke med Statens Vegvesen og kommunen for å arbeide med gode trafikkløsninger for Moa. Dette har vi god erfaring med fra flere andre etableringsprosesser, legger han til.

Åpner IKEA service & pick-up point over nyttår
IKEA service & pick-up point åpner i Ålesund allerede i januar. Ålesund blir et av de første markedene i verden til å teste ut det nye konseptet, som gjør det enklere for folk i Møre og Romsdal å handle på nett.

- Vi gleder oss til å åpne dørene i Ålesund om ikke lenge. Da blir IKEA mer tilgjengelig i Møre og Romsdal imens arbeidet med varehuset pågår, sier Pål Walberg.

IKEA service & pick-up point er både en vareutlevering og et 600 kvadratmeter stort utstillingsrom for kjøkken, bad, soverom og sofa. Her får kundene hjelp til å planlegge, bestille og hente 8 500 produkter fra IKEA.no. Alle kjøp skjer på nett. IKEAs egne innredningseksperter er til stede i Ålesund, slik at IKEAs design og funksjonelle løsninger blir lettere tilgjengelig.

For mer informasjon, ta kontakt med

Pål Walberg, prosjektutvikler i IKEA
Tlf: +47 913 39 065
E-post:pal.walberg@ikea.com

Pål Walberg, prosjektutvikler i IKEA. Foto: IKEA

815 44 000
Om IKEA: • IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at flest mulig har råd til dem. • Det er i dag 375 IKEA-varehus i 47 land verden over. • I 2015 ble varehusene besøkt av 771 millioner mennesker. • Nettsidene til IKEA ble besøkt 1,9 milliarder ganger. • I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker. I tillegg har IKEA et service & pick-up point i Tromsø, og et som åpner i Ålesund i januar. • 3 000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

IKEA tilbakekaller MYSINGSÖ strandstol på grunn av risiko for fallulykker eller klemskader24.1.2017 07:00Pressemelding

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt MYSINGSÖ strandstol før februar 2017 til å returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus for bytte eller full refusjon.  Når tekstiltrekket er vasket og skal settes på igjen, er det mulig å ettermontere stolen på feil måte slik at man risikerer å falle eller få fingrene i klem. IKEA har fått rapporter om femhendelser der MYSINGSÖ strandstol har kollapset under bruk på grunn av feil ettermontering. Alle hendelsene medførte fingerskader som måtte behandles av lege. Hendelsene inntraff i Finland, Tyskland, USA, Danmark og Australia. Trygge produkter er høyeste prioritet på IKEA, og alle produktene våre skal følge internasjonal og nasjonal lovgivning samt gjeldende standarder. MYSINGSÖ strandstol har gjennomgått relevante mekaniske, tekstil- og kjemiske tester med godkjent resultat.  Etter at IKEA mottok rapportene, igangsatte vi en full granskning.Denne førte til at stolen fikk en bedre utforming som skal redusere risikoen for feil ettermontering

IKEA tilbakekaller ELVARLI stolpe som et forebyggende tiltak på grunn av fallrisiko27.10.2016 06:00Pressemelding

IKEA oppfordrer kunder som har kjøpt ELVARLI stolpe, til å demontere den og ta den med tilbake til varehuset. Kunden vil få full tilbakebetaling av kjøpesummen. Stolpen er en del av det åpne oppbevaringssystemet ELVARLI.  Årsaken til tilbakekallingen er en feilplassert mutter som gjør det vanskelig eller umulig å skape nok spenning til å feste stolpen mellom gulvet og taket. Risikoen er at hyllesystemet kan løsne og falle.  IKEA har ikke mottatt noen kundeklager eller rapporter om at folk har blitt skadet, og anser risikoen for ulykker som lav. Selv om risikoen anses å være lav, kan konsekvensene være alvorlige dersom ulykken først skulle være ute, og derfor tilbakekaller IKEA stolpene mot full refusjon som et forebyggende tiltak.  Stolpen blir tilbakekalt i følgende markeder: Italia, Nederland, Frankrike, Norge, Østerrike, Belgia, Spania, Portugal, Danmark, Sveits, Tsjekkia, Sverige, Romania, Tyrkia, Litauen, Slovakia, De spanske øyene, Hellas og Bulgaria. Det er ingen produkter på ma