If: Solid resultat i turbulent år

Forsikringsselskapet If legger i dag fram et sterkt og stabilt resultat for 2020. Tallene for fjoråret viser også rekordhøy kundetilfredshet i et svært turbulent år.

Den norske delen av If bidrar sterkt til resultatet i Nordens største forsikringsselskap.

- Jeg er svært godt fornøyd med forsikringsresultatet vårt i Norge og Norden. Selv når det er så urolig rundt oss, viser vi oss solide med fortsatt vekst i alle land og forretningsområder, sier Ifs konsernsjef Morten Thorsrud.

Sammen med flere andre store skader, dro det tragiske jordskredet på Gjerdrum resultatet noe ned, med en kostnad for If på vel 180 millioner norske kroner.
- Vi bistår mer enn 400 familier og mange bedrifter på Gjerdrum allerede og vil fortsette med det utover året. Vi vil bidra til at en mer normal hverdag sakte, men sikkert kan vende tilbake på Gjerdrum for kundene våre, sier Thorsrud.

Konsernresultatet

Resultatet for If-konsernet samlet ser slik ut:

• Totalkostnadsprosenten for 2020 er 82,1 (84,5 i 2019). For fjerde kvartal isolert er den 81,3 (85,0).
  • Teknisk resultat for 2020 er 8 502 MSEK (7 250). For fjerde kvartal er teknisk resultat 2 226 MSEK (1 758).
  • Premieinntekt (GWP) i 2020 var 50 582 MSEK (49 484) og 10 024 (10 206) for fjerde kvartal.

- Det er også verdt å merke seg at vi har god vekst i dette spesielle året. Veksten er samlet på 4,7 % for konsernet og kundelojaliteten er fortsatt på et svært høyt nivå, sier Ifs konsernsjef.

Året ble preget av reiseforsikring på grunn av avlyste reiser. If har tatt imot rundt 50 000 skadekrav innen reiseforsikring til en bruttokostnad på ca 370 MSEK i 2020.

- Det er ingen tvil om at vi har lagt bak oss et krevende år, men vi har lykkes med å være ved våre kunders side. Vi har videreutviklet produkter og tjenester og tilpasset oss kundenes endrede behov. Vi har forbedret kundeservice ytterligere og ser en rekordhøy kundetilfredshet. I tillegg har vi i stor grad gjort alt dette fra tusenvis av hjemmekontorer i de nordiske og baltiske landene. Det er virkelig imponerende, sier Morten Thorsrud.

Det norske resultatet

- For Norges del vil jeg fremheve at våre medarbeidere vant den viktige kundeserviceprisen KSindeks fra Kantar for femte året på rad. Det er imponerende i seg selv, men ekstra imponerende dette året, sier Morten Thorsrud.

• Totalkostnadsprosenten for den norske delen av If i 2020 er 86,6 (88,4 i 2019). For fjerde kvartal isolert er den 90,9 (86,0).
  • Teknisk resultat for 2020 i Norge er 2 137 MNOK (1 709). For fjerde kvartal er teknisk resultat 375 MNOK (531).
  • Premieinntekt (GWP) i Norge i 2020 var 15 379 MNOK (14 623) og 3 364 (3 324) for fjerde kvartal.