If løftet bærekraftsarbeidet i 2020

I dag presenterer forsikringsselskapet If sin bærekraftrapport hvor redusert klimautslipp og materialavfall er noen av resultatene. Som If-kunde kan man fra 2020 være sikker på at alle underleverandører som reparerer skader, gjør dette på en mest mulig skånsom måte mot klima og miljø.
Leder for bærekraft, Philip Thörn, er tilfreds med at If har redusert klimautslipp og materialavfall i 2020.

I løpet av året har If lansert en rekke bærekraftstiltak og er i ferd med å sluttstille en nordisk bærekraftsstrategi som vil styrke arbeidet fremover.

-          Vår hovedprioritet er å forhindre skader og det er det mest bærekraftige et forsikringsselskap kan bidra med. Skulle skader forekomme, så skal disse håndteres på en mest mulig bærekraftig måte med gjenbruk og god avfallshåndtering, forteller Philip Thörn, leder for bærekraft i If.

Stiller høye krav til leverandører

Siden januar 2020 har derfor If pålagt alle underleverandører å overholde etiske retningslinjer, miljø-og menneskerettigheter, arbeidsrett og krav til antikorrupsjon.

-          Dette betyr at våre forsikringskunder fra 2020 får skader reparert av leverandører som oppfyller strenge etiske og miljømessige krav, sier Thörn.

På boligområdet er det innført nye krav i leverandøravtalene for å minimere forbruket av materialer,samt å resirkulere og gjenbruke så mye materiale som mulig. På bilområdet har Ifs bilverksteder reparert og gjenbrukt 3.418 tonn metall og plast.

En annen direkte konsekvens av Ifs arbeid er at forsikringskundene bidro til å redusere klimautslippene tilsvarende 1,4 millioner mil med fossil kjøring.

-          Årsaken er Ifs Boligsjekk, en tjeneste hvor vi gjennomgår kundens bolig og gir anbefalinger for tiltak og vedlikehold. Dette reduserer risikoen for skade som må repareres eller skiftes ut. Dette er beregnet gjennom 130.000 boligsjekker og klimagevinsten ved å gjøre riktige tiltak. Dermed sparer kundene energi, forhindrer skade og unngår ekstra belastning på miljøet, sier Thörn.

Digital arbeidsform gir miljøgevinst

If reduserte også klimaavtrykket som følge av koronapandemien. Fysiske møter ble erstattet av digitale. If gjennomførte 8.900 digitale inspeksjoner i stedet for fysiske inspeksjoner på bilverksteder. Dermed ble utslippene redusert med tilsvarende 356.000 kilometer med fossil bilkjøring.

I 2020 utgjorde totalt CO2-utslipp fra egen virksomhet 4.210 tonn, noe som er en nedgang på 50 prosent sammenlignet med 2019.

-          Nedgangen i de totale utslippene forklares av færre forretningsreiser. If har i stedet hatt rundt 40.000 Teams-møter per måned. Digitale inspeksjoner og møter er noe vi skal fortsette med når vi kommer tilbake i en normalsituasjon og høste varige gevinster av nye arbeidsformer, sier Thörn.

For flere bærekraftstiltak, se Bærekraftsrapport 2020.

For mer informasjon, kontakt leder for bærekraft, Philip Thörn

Tel +46106037768, epost philip.thorn@if.se