If kåret til best på kundeservice - igjen
Hvert år spør Kantar TNS titusenvis av nordmenn hvem som leverer best kundeservice her i landet. Nå har de avgitt sin dom, og resultatet ble offentliggjort under Kundeservicedagene på Fornebu i går. If vant i kategorien forsikring, i hard konkurranse med Gjensidige og Sparebank 1.
I fjor vant If prisen i forsikringsklassen, samt prisen for Årets beste kundeservice, uansett bransje.
- I dag vil vi først og fremst si tusen takk til kundene våre som gir oss slike fantastiske tilbakemeldinger. Vi har 360 medarbeidere og hvert år har vi nesten 2 millioner kontakter med kundene våre. De siste årene har vi gjort store endringer i hvordan vi jobber. Det er så gøy at dette også blir verdsatt av kundene våre, sier Tove Skarsheim, leder for kundesentrene i If.
Tove vant også prisen for Årets kundeserviceledelse. Hun sier hennes team har jobbet hardt med å endre fokus fra salg til rådgivning, og sette kundens behov i sentrum. Resultatet er mer fornøyde kunder og mer fornøyde medarbeidere.
- Vi har som mål at de ansatte skal være best på rådgivning, slik at kunden blir riktig forsikret – hverken mer eller mindre. Vi trenger ikke selgere som kun selger, vi trenger rådgivere som hjelper kundene med å dekke deres virkelige behov, sier Skarsheim.
I begrunnelsen fra Kantar TNS, legges det vekt på Ifs gode kundedialog.
– If er veldig flinke til å tørre å være personlige og ha sin egen identitet i digitale kanaler. De svarer raskt på henvendelser, og de vet hvem du er og hva du har spurt om tidligere. Selskapet legger vekt på å ha lav terskel for å ringe opp kunder direkte når det er mest hensiktsmessig. De har også turt å fjerne bonusordninger for selgere, og heller ha fullt fokus på å gjøre kundene tilfredse. Dermed vektlegges kvalitet foran kvantitet, og det gjenspeiler seg i resultatene, sier Finn Olav Sveinall, seniorrådgiver i Kantar TNS.
If har som tydelig mål å gjøre stadige endringer som kommer kundene til gode. Den siste endringen var forenkling av bilbonusordningen, som gjør det billigere og mer rettferdig for kunden å bruke forsikringen ved en skade.
- Det er ikke bare Kundesenteret og Skadesenteret som bidrar til gode kundeopplevelser. Alle avdelinger jobber målrettet for å forbedre kundereisen i If, og vi har fått gjennomført veldig mange endringer i år, sier Tove Skarsheim.
Resultatet i kåringen er basert på KSindeks. Dette er Norges største undersøkelse om kundeservice, og den eneste hvor kundene spørres direkte om hvordan de opplevde kundeservicen til selskapet de sist har vært i kontakt med i løpet av de siste 14 dagene. Kantar TNS spør 40 000 kunder hvert år og får 20 000 svar fra personer som har vært i kontakt med et selskap. Prisen deles ut av Kantar TNS i samarbeid med Tekna og teknologileverandøren Loxysoft.
Kantar TNS har gjennomført KSindeks siden 2010, og kvaliteten på norsk kundeservice blir stadig bedre, med bank/finans- og bilbransjen som enere.
Nøkkelord
Kontakter
Jon BergeInformasjonsdirektør
Tel:+47 905 98 680jon.berge@if.noBilder
Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
7 av 10 positive til arbeidsgiveres helseforsikring17.4.2024 08:17:04 CEST | Pressemelding
Stadig flere er positive til at arbeidsgivere tegner helseforsikring, og at denne brukes for å få arbeidstakerne raskere tilbake i jobb. Det er en utdatert myte at helseforsikring er «sniking i køen», sier forsikringsselskapet If.
Sykefravær øker: Men 3 av 10 får ikke hjelp ved psykiske helseplager16.4.2024 08:03:00 CEST | Pressemelding
Lang ventetid og begrenset kapasitet i offentlig helsevesen, gjør at mange ikke får hjelp. – Mangel på behandling kan forsterke og forlenge problemene, og gi unødvendig høyt sykefravær, advarer forsikringsselskapet If.
Flere bileiere får bilen stjålet15.4.2024 08:05:10 CEST | Pressemelding
I fjor var det en økning i biltyverier på 13,9 prosent fra året før, viser tall fra forsikringsbransjen.
Disse ulydene i elbilen må du ta på alvor10.4.2024 08:13:22 CEST | Pressemelding
Folk bør lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister når de kjører elbil. Det kan forhindre farlige situasjoner, påpeker forsikringsselskapet If.
Advarer: Kvinner bråstopper, menn kræsjer på elsparkesykler8.4.2024 08:04:00 CEST | Pressemelding
Elsparkesykkel-sesongen er i gang! Kvinner skader seg oftest når de bråstopper, mens gutter og menn oftest skader seg når de kolliderer med biler, advarer forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom