If frykter ulykker på vinterdekk i juni og juli

Flere enn én av ti kjører på trafikkfarlige dekk i sommer, viser en fersk undersøkelse.
Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

8 prosent svarer at de bruker vinterdekk på bilen i juni og juli. 5 prosent har på såkalte helårsdekk, og 3 prosent i undersøkelsen aner ikke hva slags dekk de kjører rundt med.

Den landsdekkenede spørreundersøkelsen er gjort av YouGov på oppdrag for forsikringsselskapet If.

– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Livsfarlig vannplaning

– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier han.

Ifølge Sigmund Clementz finnes det ikke noe som heter helårsdekk.

– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.

På sommerdekk i januar

Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt.

Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Undersøkelsen er tatt opp av YouGov på vegne av If. (Grafikk: YouGov)