Idrettslag i Østfold får utbetalt 17,5 millioner kroner før jul!

Det blir rekordstor utbetaling til idretten etter at Lotteri- og stiftelsestilsynet i dag offentliggjorde tildelingen av kompensasjon for vare- og tjenestemoms for 2017. 297 idrettslag i Østfold får 17,5 millioner kroner. Pengene utbetales i slutten av uke 51.

Totalt får norsk idrett nå i desember tilført 487 378 496 kroner basert på regnskapsåret 2016. Av disse pengene blir 353 millioner kroner i vare- og tjenestemomskompensasjon fordelt på 5521 idrettslag rundt om i hele landet. Det er fem millioner kroner mer enn i 2016-tildelingen.

- Vare- og tjenestemomskompensasjon er blant de viktigste ordningene når det gjelder rammevilkår for idrettslagene – og som sørger for at idrettslagene ikke må betale avgift på frivillig arbeid. Det er en enkel og ubyråkratisk ordning som gir sårt tiltrengte kroner i klubbkassene rundt om i hele landet, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Andre organisasjonsledd
For særforbundene er tildelingen i år på 68,3 millioner kroner, på toppen av de 19,4 millionene som særkretser/regioner har mottatt. Norges idrettsforbund sentralt får 20,7 millioner kroner i kompensasjon, mens idrettskretsene får 8,8 millioner kroner.

Se oversikt fylkesvis

MOMSKOMPENSASJON 2017 (Regnskapsåret 2016)

Norges idrettsforbund 20 681 537
Aksjeselskaper 7 536 868