Idrettsforbundet tilbyr alle idrettslag å gjennomføre digitale årsmøter helt gratis

På grunn av den ekstraordinære koronasituasjonen er det veldig mange idrettslag som ikke får gjennomført sine årsmøter på tradisjonelt vis. Som et tiltak for å hjelpe idrettslagene tilbyr nå Norges idrettsforbund en gratis løsning som gjør at de kan gjennomføre årsmøter digitalt.
Asker Golfklubb er én av klubbene som nå får mulighet til å gjennomføre årsmøtet digitalt. Foto: Asker Golfklubb

I dag har Norges idrettsforbund gjort det mulig for idrettslag å laste ned Idrettens Office 365 helt gratis og kostnadsfritt for alle idrettslag.
- Vi er veldig glade for at vi nå kan tilby alle idrettslag i Norge Idrettens Office 365 helt gratis ut juni. Vi gjør dette for å avhjelpe idrettslagene slik at de kan gjennomføre sine årsmøter uten behov for at mange mennesker samles i et og samme lokale, sier generalsekretær Karen Kvalevåg i Idrettsforbundet.

- Idrettens Office 365 gir idrettslagene bl.a. mulighet til å lagre og redigere dokumenter og å avholde digitale møter. Idrettsforbundet har nå utarbeidet en veileder for gjennomføring av digitale årsmøter via Idrettens Office 365 som ligger tilgjengelig på idrettsforbundet.no, sier Kvalevåg.

Kvalevåg sier at det å avholde et digitalt årsmøte i utgangspunktet ikke er annerledes enn å avholde f.eks. et styremøte som videomøte/videokonferanse som mange idrettslag har erfaring med.
- Noen forhold skiller seg imidlertid fra styremøter; det er flere deltakere, og ikke alle deltakerne har kjennskap til eller har brukt de digitale plattformene idrettslaget beslutter skal benyttes i det digitale årsmøtet. Derfor har vi utarbeidet noen råd for hvordan et digitalt årsmøte bør gjennomføres, sier generalsekretæren avslutningsvis.

Norges idrettsforbund ønsker alle klubber og lag lykke til med gjennomføring av sine årsmøter.

Les mer om digitale årsmøter i IL