Ida Jenshus slipper to låter fra sitt kommende livealbum

Ida Jenshus tok for alvor sin plass i det norske musikkmiljøet for omtrent ti år siden, og allerede da var det tydelig at hun hadde et usedvanlig godt grep om americana-sjangeren. Årene etter har vært preget av en lang rekke suksesser for 30-åringen, og i dag slipper hun ny musikk.

I fjor høst gjennomførte Ida Jenshus en turné i Norge som var annerledes enn det meste av hennes tidligere turnering. På scenen befant seg bare Ida og trommeslageren Pål Hausken (bl.a. In the Country). Ti intime møter mellom duoen og Idas mest trofaste publikum ble gjennomført og spilt inn. I løpet av mai slippes utvalgte sanger fra turnéen som Idas første konsertplate, presist titulert «Live». Platen er produsert av Ida Jenshus selv, co-produsert av JD Souther, innspilt og mikset av lydmann, Håvard Soknes.

I dag slippes de to første låtene fra albumet: «In Your Arms» og «The Ones We Couldn´t Be».

«In Your Arms»
Låten er singelen fra live-albumet, og ble til i gitarkjelleren på gamle «Vintage Gitar» i Oslo. Ida tok med seg Kevin Salem dit da han kom på besøk fra Woodstock for å co-skrive i 2014.

«Låta har ligget en stund og jeg har spilt den en del under solokonserter de siste årene. Jeg har spilt den mest med piano, men i duoformat med Pål følte jeg at den fant sin rette form»

Versjonen som ble brukt ble innspilt på Kampen Bistro i Oslo 29. september 2016.

Hør "In Your Arms" HER

_______________________________________________________________________

«The Ones We Couldn´t Be»

Bonnie Raitt´s låt fra fjorårets album “Dig Deep” traff Ida ved første gjennomhøring.

«Jeg var midt i en egen skriveprosess da jeg hørte denne låta og tenkte at den sa akkurat det jeg ville si på det tidspunktet. Jeg er veldig takknemlig for at jeg kunne låne den og gjøre den til «min».»

Opptaket er gjort under konserten på Bø Jazzklubb 30. september 2016.

Hør "The Ones We Couldn´t Be" HER

_______________________________________________________________________

Ida Jenshus dukket for alvor opp i den norske musikkvirkeligheten for ti år siden. Allerede fra starten av stod det klart at Ida hadde et usedvanlig godt grep om americana-musikken hun tok mål av seg til å være en del av, da knapt fylt tjue år.
Hun valgte å introdusere seg ved å fremføre en av sjangerens sofistikerte nøkkel-sanger, i seg et oppsiktsvekkende valg på et norsk tv-show, Emmylou Harris´ egne «Boulder to Birmingham». Sangen Emmylou skrev kort tid etter at hennes musikalske mentor, Gram Parsons, døde i 1974.
I løpet av de neste fem årene laget Ida Jenshus tre album, Color of the Sun (2008), No Guarantees (2010) og Someone to love (2012) som satte standarden på den norske americana-scenen og som behørig ble premiert med tre Spellemannpriser
på stripe. Altså tre country-harper på hylla, en bedrift som strengt tatt burde kunne veksles inn i et permanent opphold i Nashville.
Men Ida Jenshus er ikke en artist som hviler, selv ikke på en ekstra stor haug med laurbær.
I 2014 overrasket hun alle med å stake ut en vesentlig annen, og mer utforskende musikalsk kurs, med EPen Let it go.
En reise til americana-musikkens ytterpunkter, som ble utvidet og tydeliggjort på det foreløpig siste albumet, Staring over again (2015), der sangene strakk seg opp mot seks, sju, åtte og ni minutter.
I disse fem årene etter at den første album-trilogien ble bragt i havn, har Ida vært en musikalsk «commuter» mellom USA og Norge. Hun har tilbragt vesentlig tid i Los Angeles og Nashville, mest i Music City. Der hun har samarbeidet med John David Souther, kjent i rockhistorien som JD Souther, en sanger/ låtskriver med tette bånd til karrierene til noen av USAs mest fremgangsrike artister, Eagles og Linda Ronstadt.

Eminem er ute med «Revival»15.12.2017 09:28Pressemelding

I dag slapp superstjernen endelig sitt niende album. Fansen har allerede fått høre Beyoncé-samarbeidet «Walk On Water» og låta «Untouchable» som ble sluppet i forrige uke  Han har også fått bidrag fra artister som Ed Sheerhan på den nye singelen «River», Beyoncé, Alicia Keys, Pink, X Ambassadors og Kehlani. I tillegg til å ha produsert flere av sporene selv, så har Eminem jobbet med blant andre Rick Rubin, Dr. Dre, Just Blaze, Mr. Porter og Boi-1da.   Etter å ha blitt oppdaget av Dr. Dre på slutten av 90-tallet, har Marshall Mathers blitt en av vår tids aller største artister. Han er den mestselgende artisten i USA siden tusenårsskiftet, har toppet den amerikanske albumlista med ti forskjellige album, har vunnet 15 Grammy-priser og er sett på som en av tidenes største rappere. Eminems forrige album, «The Marshall Mathers LP 2» fra 2013, toppet albumlista i Norge, USA og i en rekke land verden over. Albumet inneholdt blant annet hitsingelen «The Monster» med Rihanna, som også toppet lis

Adelén er ute med ny singel8.12.2017 06:13Pressemelding

Adelén hadde i sommer et musikalsk stilskifte, da hun gikk fra latin-pop til et mer elektronisk-basert lydbilde. Hun slapp låten «Go Home», som hun selv har skrevet sammen med en britisk produsent og låtskriver. Nå er hun klar med oppfølgeren, «BIG BAD BITTER», også skrevet av henne selv og et produksjonsteam fra UK.  «BIG BAD BITTER» er en bassdreven elektropop-låt med innslag av funky gitar-riff. Den siste tiden har Adelén utforsket nye spekter av stemmen sin, og dette kommer godt frem i hennes siste singel. Hør låten HER. "«BIG BAD BITTER» er en feel-good låt med mye attityde. Den ble til en sen kveld i London under en session med de fantastiske låtskriverne Pete Hammerton og Dani Senior. Sangen handler om det å føle seg utilpass i en situasjon, hvor man egentlig bare vil komme seg unna, for å slippe å bli nettopp big, bad og bitter.” - Adelén   Biografi Adelén ble popstjerne over natten, da hun i 2013 deltok i den norske Melodi Grand Prix-konkurransen. Først tok hun første plass

U2 er i dag ute med Songs Of Experience1.12.2017 12:33Pressemelding

U2 er i dag ute med sitt 14. studioalbum Songs Of Experience. Albumet er spilt inn i bandets hjemby Dublin, i London og i Los Angeles og ble ferdigstilt tidligere i år. Songs Of Experience er produsert av Jacknife Lee og Ryan Tedder, med bidrag fra Steve Lillywhite, Andy Barlow og Jolyon Thomas. Albumet er tematisk forbundet med bandets forrige album Songs Of Innocence fra 2014. Titlene er inspirert av diktsamlingen Songs Of Innocence and Experience av den britiske dikteren William Blake. Der Songs Of Innocence trakk inspirasjon fra bandmedlemmenes liv på 70- og tidlig på 80-tallet, er låtene på det nye albumet en samling av personlige brev til stedene og folkene som ligger dem nære; familie, venner og fans.  I forbindelse med nytt album legger bandet ut på en massiv turné i Nord-Amerika neste år, med start i Tulsa 2. mai. Se full oversikt HER.   Trackliste til Songs Of Experience:   1. Love Is All We Have Left 2. Lights of Home   3. You’re The Best Thing About Me 4. Get out of Your Ow

Rolling Stones ute med On Air1.12.2017 11:25Pressemelding

I dag er det legendariske bandet ute med The Rolling Stones – On Air, som er en samling av sjeldne radiopptredener fra bandets tidlige år. Blant disse fins åtte låter som bandet aldri har sluppet kommersielt og som ble spilt på tidligere BBC-programmer som «Saturday Club», «Top Gear», «Rhythm and Blues» og «The Joe Loss Pop Show» mellom 1963 og 1965. I denne perioden besøkte bandet BBCs kontorer ofte, og søkte alltid å tilby lytterne noe nytt og annerledes. I tillegg til låter som aldri ble sluppet som singler eller på album, inneholder samlingen syv låter som bandet debuterte på radio før de ble sluppet som singler eller på album. Opptakene har gått gjennom noe som kalles «audio source separation». Det innebærer at de har blitt demikset slik at studioteknikerne har kunnet gå inn i den originale instrumentasjonen og vokalen for å gjenoppbygge og rebalansere for bedre lyd. On Air inneholder også klassikere som «( Can’t Get No) Satisfaction», «The Last Time» og «The Spider And The Fly».

Linda Vidala & KingSkurkOne med to remixer av Bængshot!26.11.2017 11:04Pressemelding

Rapper og produsent Linda Vidala og KingSkurkOne linket opp og hadde en studiosession sammen sent i 2016, med co-produsent Jørgen Ramm. Linda kom med beaten og Skurk kom spontant opp med hooket "Bængshot mafakka, er du hypp på å bli skækk eller?", som ble sommerens mest catchy linje!    I dag slipper de to remikser av den populære låta, som har rukket å streame nesten 8 millioner ganger på Spotify.   På den første remiksen, har de fått med seg hele Norges OnklP og Bergens store sønn, Kamelen.  Pål Tøien, bedre kjent som OnklP har etablert seg som en av Norges best kjente rappere. Han ble for alvor kjent for hele landet da han slapp "Styggen på ryggen", med Slekta.   Den unge hiphop-myten Kamelen har smelt godt fra seg det siste året: Si Ingenting er for moderne rap-klassiker å regne og sommerhiten Beng Beng Beng gir allerede gjenklang i Bergensgatene.   Hør "Bængshot (OnklP & Kamelen Remix) HER   På den andre remiksen, har de krysset landegrensene og fått med seg den svenske pop-prin