Ida Jenshus slipper ny singel

Allerede før Ida Jenshus slapp sin nye singel, gikk den rett inn på NRK P13 sin A-liste. Foto: Marthe Amanda Vannebo

"Love You A Little Less oppsummerer på mange måter Ida Jenshus' sterke karriere så langt og lover veldig godt for albumet som skal komme neste år" - Adresseavisen, terningkast 5.

"Ro det ned med Steinkjers fineste" - 730.no, fra Topp 10 nye norske sanger som kom i dag.

Har Ida Jenshus noen gang gitt ut en mer umiddelbar og fengende låt?

Allerede første gang hun spilte «Love You a Little Less» live, på ei lita kro et sted i Trøndelag, skjønte Ida på publikums reaksjon at magefølelsen hennes stemte. Hun fikk det ytterligere bekreftet da hun presenterte skissen for gitarist Alexander Pettersen, som er tilbake som medlåtskriver- og produsent på det kommende albumet.

– Låten, både tekst og melodi, grodde fram umiddelbart. Jeg buret meg inne i noen dager, den måtte bare ut. Det skjer av og til, og det føles veldig godt når alt faller så fort på plass, forteller Ida.

«Love You a Little Less» er første smakebit fra albumet Jenshus og bandet hennes jobber med i Brygga Studio i Trondheim om dagen, et album som er ventet i løpet av 2019. Den er ute i dag på Drabant Music, og gikk rett inn på A-lista til NRK P13 før den ble sluppet.

HØR "LOVE YOU A LITTLE LESS" HER!

Allerede gjennom åpningsakkordene skjønner vi at noe har skjedd, at vi er i åpnere lydlandskap, på vei ut fra låven og ut i verden. Vi hører små triks i lydbildet som sender musikken mer i retning 80-tallets popmusikk enn til hennes tidligere blanding av Nashville og Laurel Canyon. Refrenget løfter låten opp og ut, Ida synger «call-and response» med korist Siri Gjære, og gitarene skinner om kapp med synther vi ikke er bortskjemt med i Jenshus’ lydbilde.

Hun mener det er lite ren country igjen i uttrykket.

– Det er heller en videreføring av ulike faser jeg har vært i, fortsatt med utforsking av ulike rom og stemninger. Men jeg har et ønske om å skape og melde noe nytt, med mer energi. Det blir nok den mest poppa plata jeg har laget, men med ganske mye mørke som ulmer under det fine, sier Ida Jenshus.

Store deler av forrige album «Two Worlds» ble skrevet og spilt inn av Ida alene, vekselvis i Nashville og Trondheim – og gitt ut av i kjølvannet av en lang intimturné med kun Ida og trommeslager Pål Hausken på scenen. Ida Jenshus tror det nye uttrykket er en reaksjon på at hun brukte flere år på å utforske det rolige og intime. Hun ønsket å gå i mer energisk og utadvendt retning, og samtidig komme tilbake til Trondheim og til bandfølelsen. Første singel er definitivt en låt som bruker en bredere palett enn de duse høstfargene vi gjerne forbinder med Jenshus. En låt bandet, på grunn av energien i den, allerede elsker å spille live.

Med såpass mye framdrift og løft i musikken, er det lett å tro at det er en ordentlig gla’låt. Men så rett fram er det sjelden i Jenshus-universet:

«In the middle of the night / I keep waking up from dreams of you / Haven’t slept well since you held me tight / No one wins / And we both know that’s true», synger hun, før refrenget setter ord på sterke følelser en gjerne skulle vært foruten.

Selv er hun alltid forsiktig med å overforklare sangene sine. Ulike folk i ulike situasjoner og med ulike historier skal få lov til å lese ulike ting inn i den.

– Men i bunn og grunn er det en kjærlighetserklæring, en tekst om å føle så sterkt at man ønsker å slutte å ha det sånn. Samtidig er det et håp der, og et ønske om vennskap i bunnen, mener hun.

– Så handler det også om frigjøring og løsrivelse, fra et forhold du vet ikke kommer noen vei. Så den er ikke supertrist, det er litt sånn «time to move on»-følelser over den, sier Ida.

Kanskje er det derfor «Love You a Little Less» mest av alt gir deg lyst til å sette deg i bilen, rulle ned vinduene og være på vei – enten du ønsker å rømme eller komme til et bedre sted.

Foto: Marthe Amanda Vannebo
Artwork for "Love You A Little Less"

Anna Kajander slipper sin andre singel9.11.2018 13:13Pressemelding

"Omforlatelse" ble til ved kjøkkenbordet hjemme på Ørsnes i Lofoten for omtrent fem år siden. Den nye singelen er i følge Anna Kajander selv én av de låtene som bare skriver seg selv. – Den handler om det å ikke tørre, eller klare å åpne seg for noen selv om man gjerne vil. Den kan også ses på som en slags unnskyldning til seg selv - ikke bare til den som blir forlatt, men også til den som ikke tørr å bli, sier hun. HØR "OMFORLATELSE" HER! Anna Kajander er Nord-Norges nye, kraftfulle stemme. I sommer slapp 24-åringen sin debutsingel «Sabla Fin», som gikk inn på NRK P1 sin spilleliste i ti uker, havnet på toppen av Spotify sin Norway Viral 50-liste, og ble førpremiert hos Ruben på NRK P3. Hun er også booket til Trondheim Calling i 2019 som demoartist, og er dermed én av artistene festivalen har mest tro på neste år.

Nytt album fra Michael Krohn er ute nå9.11.2018 12:04Pressemelding

"Søvnløse netter er et album som bekrefter Michael Krohns vidd og teft. Og han synger altså mer smektende inntrengende enn noen gang før. Krohn er blitt en crooner på sine gamle dager, og kler det ualminnelig godt" - Dagsavisen, terningkast 5. På Søvnløse Netter nytolker den ikoniske Raga Rockers-lederen klassikere fra hele sin karriere. Om du ser tilbake på hele den norske musikkhistorien, er det få figurer som Michael Krohn. Siden han hamret løs på trommene for Kjøtt på tidlig 80-tallet, til han få år senere dannet Raga Rockers og nå i nyere tid også har gått veien som soloartist, har Krohn vært helt sentral for norsk rock. Et ekte unikum. I dag følger han opp fjorårets soloplate Unwanted med et prosjekt der han har gitt et utvalg låter fra hele sin karriere nye klær. Det er dette som er Søvnløse netter. På sett og hvis kan prosjektet sammenlignes med Johnny Cash sine American Recordings. HØR SØVNLØSE NETTER HER! Her gjør Krohn kun egne låter med produsent Hugo Alvarstein og musikern

Ny singel fra Munroe / Knutsen2.11.2018 12:41Pressemelding

Munroe / Knutsen, som Dagbladet døpte «Den nye norske superduoen» da de anmeldte debutplata i vår, skal ut på en omfattende Norgesturne denne høsten og gir i den forbindelse ut en helt fersk singel i dag! Låta som heter «Fall to Pieces» er skrevet av Marie Munroe, arrangert og produsert av Christer Knutsen, og mixet av Øystein Frantzvaag. Den har lenge vært en live-favoritt for duoen, og denne innspillingen starter som de gjør det live; stille og sparsommelig. Men de som har sett dem på konsert vet derimot at de ikke alltid klarer å holde seg der. HØR MUNROE / KNUTSEN - "FALL TO PIECES" HER For nyheter, følg Munroe / Knutsen på Facebook og Instagram.

Temporary er ute med ny låt2.11.2018 11:10Pressemelding

I dag slipper Temporary sin mest nedpå-låt til nå på Drabant Music. Ifølge bandet selv er «Now» én av de mer nedstrippede og enkle låtene de har laget. «Now» ble skrevet en sommerkveld for et drøyt år siden, hvor resonnering rundt endringer i livet og tankene rundt dette var med på å skape sangen. Folkesanger Dave Van Runk og Leonard Cohen har vært viktig inspirasjon for duoen her. HØR TEMPORARY - «NOW» HER På tidspunktet den ble spilt inn, hadde Mikael kun spilt gitar i et halvt års tid. – Han tok seg likevel da et dypdykk inn i jazzskalaer, som man skulle tenkt ville være langt over hans ferdighet. Men interessen var der, og progresjonen nokså stor, så man hører derfor noen velplasserte toner fra Mikael midtveis i låta som virkelig gir "Now" en fin liten dytt, sier Jonas. For nyheter, følg Temporary på Facebook og Instagram.

Mer musikalsk moro fra Norwegian Thunderboys26.10.2018 12:32Pressemelding

For et halvt år siden dukket Donkeyboy-brødrene Cato og Kent Sundberg opp i en ny og humoristisk musikalsk drakt, sammen med Simen Bendiksen og Dagfinn Svensen, som Norwegian Thunderboys. Dette Twitch-prosjektet gikk da plutselig viralt med musikk i form av debutsingelen «Coco Jambo». Nå følger de opp den forrige singelen, «Logitech», med «Friendly Fire (feat. FriendlyFire)», som er en kollaborasjon sammen med Twitch-kollegaene FriendlyFire. Singelen er ute nå. HØR NORWEGIAN THUNDERBOYS - «FRIENDLY FIRE (FEAT. FRIENDLY FIRE» HER – Dette er en låt som ble til da vi utfordret dem til å bidra på tekst, delvis melodi, og dessuten sang, forteller Cato Sundberg om hvordan låta ble til.