Ida Jenshus slipper ny singel

Allerede før Ida Jenshus slapp sin nye singel, gikk den rett inn på NRK P13 sin A-liste. Foto: Marthe Amanda Vannebo

"Love You A Little Less oppsummerer på mange måter Ida Jenshus' sterke karriere så langt og lover veldig godt for albumet som skal komme neste år" - Adresseavisen, terningkast 5.

"Ro det ned med Steinkjers fineste" - 730.no, fra Topp 10 nye norske sanger som kom i dag.

Har Ida Jenshus noen gang gitt ut en mer umiddelbar og fengende låt?

Allerede første gang hun spilte «Love You a Little Less» live, på ei lita kro et sted i Trøndelag, skjønte Ida på publikums reaksjon at magefølelsen hennes stemte. Hun fikk det ytterligere bekreftet da hun presenterte skissen for gitarist Alexander Pettersen, som er tilbake som medlåtskriver- og produsent på det kommende albumet.

– Låten, både tekst og melodi, grodde fram umiddelbart. Jeg buret meg inne i noen dager, den måtte bare ut. Det skjer av og til, og det føles veldig godt når alt faller så fort på plass, forteller Ida.

«Love You a Little Less» er første smakebit fra albumet Jenshus og bandet hennes jobber med i Brygga Studio i Trondheim om dagen, et album som er ventet i løpet av 2019. Den er ute i dag på Drabant Music, og gikk rett inn på A-lista til NRK P13 før den ble sluppet.

HØR "LOVE YOU A LITTLE LESS" HER!

Allerede gjennom åpningsakkordene skjønner vi at noe har skjedd, at vi er i åpnere lydlandskap, på vei ut fra låven og ut i verden. Vi hører små triks i lydbildet som sender musikken mer i retning 80-tallets popmusikk enn til hennes tidligere blanding av Nashville og Laurel Canyon. Refrenget løfter låten opp og ut, Ida synger «call-and response» med korist Siri Gjære, og gitarene skinner om kapp med synther vi ikke er bortskjemt med i Jenshus’ lydbilde.

Hun mener det er lite ren country igjen i uttrykket.

– Det er heller en videreføring av ulike faser jeg har vært i, fortsatt med utforsking av ulike rom og stemninger. Men jeg har et ønske om å skape og melde noe nytt, med mer energi. Det blir nok den mest poppa plata jeg har laget, men med ganske mye mørke som ulmer under det fine, sier Ida Jenshus.

Store deler av forrige album «Two Worlds» ble skrevet og spilt inn av Ida alene, vekselvis i Nashville og Trondheim – og gitt ut av i kjølvannet av en lang intimturné med kun Ida og trommeslager Pål Hausken på scenen. Ida Jenshus tror det nye uttrykket er en reaksjon på at hun brukte flere år på å utforske det rolige og intime. Hun ønsket å gå i mer energisk og utadvendt retning, og samtidig komme tilbake til Trondheim og til bandfølelsen. Første singel er definitivt en låt som bruker en bredere palett enn de duse høstfargene vi gjerne forbinder med Jenshus. En låt bandet, på grunn av energien i den, allerede elsker å spille live.

Med såpass mye framdrift og løft i musikken, er det lett å tro at det er en ordentlig gla’låt. Men så rett fram er det sjelden i Jenshus-universet:

«In the middle of the night / I keep waking up from dreams of you / Haven’t slept well since you held me tight / No one wins / And we both know that’s true», synger hun, før refrenget setter ord på sterke følelser en gjerne skulle vært foruten.

Selv er hun alltid forsiktig med å overforklare sangene sine. Ulike folk i ulike situasjoner og med ulike historier skal få lov til å lese ulike ting inn i den.

– Men i bunn og grunn er det en kjærlighetserklæring, en tekst om å føle så sterkt at man ønsker å slutte å ha det sånn. Samtidig er det et håp der, og et ønske om vennskap i bunnen, mener hun.

– Så handler det også om frigjøring og løsrivelse, fra et forhold du vet ikke kommer noen vei. Så den er ikke supertrist, det er litt sånn «time to move on»-følelser over den, sier Ida.

Kanskje er det derfor «Love You a Little Less» mest av alt gir deg lyst til å sette deg i bilen, rulle ned vinduene og være på vei – enten du ønsker å rømme eller komme til et bedre sted.

Foto: Marthe Amanda Vannebo
Artwork for "Love You A Little Less"

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, Savoy, Anja Garbarek, deLillos, Ida Jenshus, Anna Kajander, Temporary, Falkevik, Waaktaar & Zoe, Viktor Wilhelmsen, Raga Rockers, The Dogs, Inge Bremnes, daelen, Tommy Tokyo, CC Cowboys, Jess Morgan, Pine Lake, ORBO, Munroe / Knutsen, Lila, Knut Anders Sørum, Edeema, Michael Krohn, Beckstrøm Kvartett, Samuelsen, Duve, og Zuma.

Viktor Wilhelmsen er ute med nytt album22.3.2019 10:00:00 CETPressemelding

Viktor Wilhelmsen er klar med sitt andre album på norsk. Knip igjen øyan inneholder ni sterke låter om tingenes tilstand. – Det å lukke øynene for å beskytte seg selv er en evne vi raskt utvikler som barn. Om vi ser noe skummelt kan vi bare lukke øynene, så forsvinner det kanskje av seg selv. Senere i livet lærer vi å ignorere ting som vi burde gjøre noe med, men som virker håpløst. Jo skumlere noe er, jo hardere kniper vi øynene igjen. På Stjolne mea fra 2017 gikk Viktor inn i sin egen dialekt og hentet fram vakre, mørke sanger, hvor musikken befant seg i et skjæringspunkt mellom Finnmark, Vest-Afrika og Amerika. Knip igjen øyan fortsetter der Stjolne mea slapp. Låtene utforsker de samme tekstlige temaene og musikalske byggesteinene, men tar det ett steg videre. – Jeg prøver å ikke tenke for mye når jeg skriver sanger; det får bli som det blir. Men i ettertid ser jeg ofte at låtene reflekterer den jeg var og det jeg visste da de ble til, på godt og vondt. Mange av låtene på Knip igjen

Ida Jenshus annonserer nytt album med fersk singel22.3.2019 09:12:11 CETPressemelding

Med «That Morning» vil Ida Jenshus vise en ny side av seg selv. Dette er den tredje låta hun slipper fra det kommende albumet From This Day On, som er ute 23. august på Drabant Music. «How could I give my heart away. Why am I longing for the words you’ll never say?» Slik åpner Ida Jenshus sin nye singel «That Morning», som følger «Love You A Little Less» og «Heartland» - to låter som har fått sterke spilleliste-plasseringer på NRK P13. Denne singelen ble skrevet sammen med den svenske trommeslageren og produsenten Per Eklund under et opphold i Stockholm, med formålet om å teste en annerledes retning. – Det er en bittersøt låt, selv om melodien er positiv. Det handler om det øyeblikket der man treffer noen og alt stemmer, samtidig som man vet at det ikke kommer til å bli noe av, men at det også er det som gjør det spennende, sier Jenshus. Resultatet er en låt som skiller seg ut fra hennes to forrige singler. Det poppete preget er definitivt der, blant annet med ABBA-inspirasjon som grun