Ida Jenshus slipper ny singel

Allerede før Ida Jenshus slapp sin nye singel, gikk den rett inn på NRK P13 sin A-liste. Foto: Marthe Amanda Vannebo

"Love You A Little Less oppsummerer på mange måter Ida Jenshus' sterke karriere så langt og lover veldig godt for albumet som skal komme neste år" - Adresseavisen, terningkast 5.

"Ro det ned med Steinkjers fineste" - 730.no, fra Topp 10 nye norske sanger som kom i dag.

Har Ida Jenshus noen gang gitt ut en mer umiddelbar og fengende låt?

Allerede første gang hun spilte «Love You a Little Less» live, på ei lita kro et sted i Trøndelag, skjønte Ida på publikums reaksjon at magefølelsen hennes stemte. Hun fikk det ytterligere bekreftet da hun presenterte skissen for gitarist Alexander Pettersen, som er tilbake som medlåtskriver- og produsent på det kommende albumet.

– Låten, både tekst og melodi, grodde fram umiddelbart. Jeg buret meg inne i noen dager, den måtte bare ut. Det skjer av og til, og det føles veldig godt når alt faller så fort på plass, forteller Ida.

«Love You a Little Less» er første smakebit fra albumet Jenshus og bandet hennes jobber med i Brygga Studio i Trondheim om dagen, et album som er ventet i løpet av 2019. Den er ute i dag på Drabant Music, og gikk rett inn på A-lista til NRK P13 før den ble sluppet.

HØR "LOVE YOU A LITTLE LESS" HER!

Allerede gjennom åpningsakkordene skjønner vi at noe har skjedd, at vi er i åpnere lydlandskap, på vei ut fra låven og ut i verden. Vi hører små triks i lydbildet som sender musikken mer i retning 80-tallets popmusikk enn til hennes tidligere blanding av Nashville og Laurel Canyon. Refrenget løfter låten opp og ut, Ida synger «call-and response» med korist Siri Gjære, og gitarene skinner om kapp med synther vi ikke er bortskjemt med i Jenshus’ lydbilde.

Hun mener det er lite ren country igjen i uttrykket.

– Det er heller en videreføring av ulike faser jeg har vært i, fortsatt med utforsking av ulike rom og stemninger. Men jeg har et ønske om å skape og melde noe nytt, med mer energi. Det blir nok den mest poppa plata jeg har laget, men med ganske mye mørke som ulmer under det fine, sier Ida Jenshus.

Store deler av forrige album «Two Worlds» ble skrevet og spilt inn av Ida alene, vekselvis i Nashville og Trondheim – og gitt ut av i kjølvannet av en lang intimturné med kun Ida og trommeslager Pål Hausken på scenen. Ida Jenshus tror det nye uttrykket er en reaksjon på at hun brukte flere år på å utforske det rolige og intime. Hun ønsket å gå i mer energisk og utadvendt retning, og samtidig komme tilbake til Trondheim og til bandfølelsen. Første singel er definitivt en låt som bruker en bredere palett enn de duse høstfargene vi gjerne forbinder med Jenshus. En låt bandet, på grunn av energien i den, allerede elsker å spille live.

Med såpass mye framdrift og løft i musikken, er det lett å tro at det er en ordentlig gla’låt. Men så rett fram er det sjelden i Jenshus-universet:

«In the middle of the night / I keep waking up from dreams of you / Haven’t slept well since you held me tight / No one wins / And we both know that’s true», synger hun, før refrenget setter ord på sterke følelser en gjerne skulle vært foruten.

Selv er hun alltid forsiktig med å overforklare sangene sine. Ulike folk i ulike situasjoner og med ulike historier skal få lov til å lese ulike ting inn i den.

– Men i bunn og grunn er det en kjærlighetserklæring, en tekst om å føle så sterkt at man ønsker å slutte å ha det sånn. Samtidig er det et håp der, og et ønske om vennskap i bunnen, mener hun.

– Så handler det også om frigjøring og løsrivelse, fra et forhold du vet ikke kommer noen vei. Så den er ikke supertrist, det er litt sånn «time to move on»-følelser over den, sier Ida.

Kanskje er det derfor «Love You a Little Less» mest av alt gir deg lyst til å sette deg i bilen, rulle ned vinduene og være på vei – enten du ønsker å rømme eller komme til et bedre sted.

Foto: Marthe Amanda Vannebo
Artwork for "Love You A Little Less"

4ETG starter året med «Rikkes anthem»11.1.2019 14:55Pressemelding

Humorkanalen 4ETG på YouTube har laget en sang om sin favorittdeltager fra fjorårets sesong av «Ex on the Beach», Rikke Isaksen. Etter å ha ventet på en sang om Rikke hele høsten, måtte gutta ta saken i egne hender og komponere noe selv. Med en god dose humor og selvironi synger Henrik Farley og Jonas Lihaug Fredriksen med Kristoffer Ullevoldsæter om hvor undervurdert og fantastisk hun er på «Rikkes anthem». Nå håper guttene på at publikum vil komme med forslag i kommentarfeltet på YouTube-kanalen, om hvem de skal lage sang om neste gang. Se musikkvideoen her, og legg til «Rikkes anthem» i favorittspillelista di her!

The Dogs sitt nye album er ute nå7.1.2019 11:37Pressemelding

"Dette er bandets syvende slipp, uten at man får inntrykk av at de har mistet hverken energi eller spilleglede. Om noe, høres de sintere ut enn noen gang" - Aftenposten, terningkast 5. "Setter lista høyt for musikkåret 2019" - GAFFA, terningkast 5. "Et album du ikke bør gå glipp av" - Musikknyheter.no, 9/10. I 2018 stod The Dogs, ifølge IFPI Norge, bak årets mestselgende album på vinyl i Norge med The Grief Manual. I dag følger de opp suksessen med Before Brutality. Dette er deres syvende album, og det tredje de slipper på Drabant Music, med hele ti nye låter - inkludert singlene «Let’s Start A Riot» og «There Won’t Be An Encore». Frontmann Kristopher Schau legger vekt på at dette er lyden av et band som jobber hardt for å ikke forandre seg. http://phonofile.link/beforebrutality HØR BEFORE BRUTALITY HER! – Først og fremst håper jeg bare at vi fremdeles låter som oss sjøl. Det er dette soundet og denne type låter vi liker, og gudskjelov det det folka som kommer for å se oss også liker,

Raga Rockers gir ny lyd fra seg4.1.2019 11:46Pressemelding

Det nye året får en pangstart med en fersk låt fra det legendariske norske rockebandet. Etter utallige oppfordringer fra fortvilte musikkelskere om å fylle tomrommet som har oppstått i livene deres siden forrige utgivelse i 2013, bøyer Raga Rockers seg for folkets vilje og serverer et mesterstykke av majestetisk rock med låta «Faneflukt». De håper med dette at hverdagen igjen blir til å holde ut. Hør «Faneflukt» her! I dag spiller dessuten Raga Rockers for et utsolgt Rockefeller, men om du er rask på labbem kan du sikre deg en billett eller to til morgendagens ekstrakonsert!

Førjulsgave fra Oslo Ess21.12.2018 09:44Pressemelding

Men året var ikke omme for Oslo Ess: i dag slipper de den akustiske liveskiva Det blir bra når det kommer folk på Drabant Music. – Folk syns kanskje det er rart at vi gjør om låtene våre på denne måten, men det er helt naturlig for oss siden vi har spilt bluegrass og countrymusikk på si i mange år i andre prosjekter, sier Oslo Ess. For dem stoppet ikke 2018 opp da deres femte studioalbum Frie radikaler endelig ble sluppet i april. Fem år etter forrige akustiske turnè og liveplate, føler bandet at de har samlet opp såpass mange nye, kule versjoner av låtene deres at det er på tide å dele dem med publikum - igjen. Deres andre akustiske livealbum, Det blir bra når det kommer folk, kan derfor høres overalt nå! http://phonofile.link/detblirbra Hør Det blir bra når det kommer folk (live akustisk) her! På albumet finner du både gjenkjennelige varianter av «Akilles» og «Helt fram til nå», samt «Det brenner under beina mine» i mariachi-form, lynraske bluegrass- versjoner av «Himmel & Helvete» o

4ETG er ute med «Ex On The Beach»7.12.2018 14:05Pressemelding

Musikkvideoen til «Ex On The Beach» har allerede gått sin seiersrunde på YouTube med nærmere 400.000 avspillinger. Nå kan du endelig også høre den i din favorittstrømmetjeneste. «Ex On The Beach» er en humoristisk partyballade om det legendariske programmet. Teksten er utelukkende direkte sitater fra folk i serien, noe som resulterer i en kompleks historie om kjærlighet og hat. En litt mer sommerlig låt en alle de kalde jule-smash-hitsa som pumpes ut om dagen. Et tropisk alternativ om du vil. Hør «Ex On The Beach» her! 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley. «Ex On The Beach» følger forrige ukes singelslipp av «Desemberbarn», som du kan høre her og se musikkvideoen til her.

4ETG slipper «Desemberbarn» med musikkvideo30.11.2018 15:37Pressemelding

Dagen før vi går inn i adventstiden, slipper 4ETG i dag låta «Desemberbarn» med musikkvideo - en halvveis julelåt, om man skal tro gjengen bak den. 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley. Akkurat nå er kanalen på 1. plass på trending-listen på YouTube, og vokser i høy fart. Hvorfor kaller de seg 4ETG, spør du?Jo; fordi de sitter i 4. etasje hos NRK. Hør «Desemberbarn» her, og se musikkvideoen her! – Det er en låt for alle de som er født i desember. Som måtte vente med å kjøpe drikke, snus, røyk, og, i noen tilfeller, feste i det hele tatt. Rett og slett de som måtte vente på å bli 18 når alle vennene deres hadde blitt det. Det er litt kjipt og ensomt å være "den siste i gjengen", forteller 4ETG.