Ida Jenshus annonserer nytt album med fersk singel

From This Day On er tittelen på Ida Jenshus sitt nye album som er ute 23. august. I dag kan du høre den tredje smakebiten fra plata. Foto: Jonas Ledang

Med «That Morning» vil Ida Jenshus vise en ny side av seg selv. Dette er den tredje låta hun slipper fra det kommende albumet From This Day On, som er ute 23. august på Drabant Music.

«How could I give my heart away. Why am I longing for the words you’ll never say?»

Slik åpner Ida Jenshus sin nye singel «That Morning», som følger «Love You A Little Less» og «Heartland» - to låter som har fått sterke spilleliste-plasseringer på NRK P13. Denne singelen ble skrevet sammen med den svenske trommeslageren og produsenten Per Eklund under et opphold i Stockholm, med formålet om å teste en annerledes retning.

– Det er en bittersøt låt, selv om melodien er positiv. Det handler om det øyeblikket der man treffer noen og alt stemmer, samtidig som man vet at det ikke kommer til å bli noe av, men at det også er det som gjør det spennende, sier Jenshus.

Resultatet er en låt som skiller seg ut fra hennes to forrige singler. Det poppete preget er definitivt der, blant annet med ABBA-inspirasjon som grunnelement, samtidig som konnotasjonene trekker mot tidlige post-punk gitarer og kanskje til og med et snev av The War On Drugs. Med dette blander Ida mye av det som er henne sammen med noe nytt.

Hør «That Morning» her!

Alt Ida skriver er veldig personlig og ofte selvbiografisk, noe hennes tidligere utgivelser er et bevis på. «That Morning» er således intet unntak, men for Jenshus er det viktig dette ikke bare er en sang for henne selv.

– Jeg vil at lytterne også skal føle at det låt for dem, til tross for at det er jeg som skriver den, sier hun.

Ida Jenshus kan oppleves i intime omgivelser på Postkontoret i Oslo i morgen, lørdag 23. mars.

Medvirkende på «That Morning» er:
• Ida Jenshus - Vokal / Gitar
• Pål Brekkås - Bass / Synth / Piano / Perkusjon
• Alexander Pettersen - Gitar / Vokal
• Pål Hausken - Trommer
• Bjørn Ola Ramfjord Johansen - Synth / Pedal Steel-gitar
• Siri Gjære - Vokal
• Per Eklund - Gitar / Synth
• Produsert av Ida Jenshus, Alexander Pettersen, Pål Brekkås og Per Eklund.

Foto: Jonas Ledang
Artwork for That Morning

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, deLillos, CC Cowboys, The Dogs, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Anna Kajander, Temporary, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, Orbo, daelen, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Ida Jenshus slipper «Over Before It Started»21.6.2019 10:12:29 CESTPressemelding

I dag er Ida Jenshus tilbake med det fjerde kuttet fra sitt kommende sjettealbum From This Day On. Etter å ha nytt ulike spekter av Jenshus sin nye stil, med låter som «Love You A Little Less», «Heartland» og «That Morning», senker hun tempoet og leverer et ømt og kjærlig verk med «Over Before It Started». – Denne låta ble skrevet da jeg var hjemme hos mamma på Inderøy. Jeg ville skrive mesteparten av der før jeg gikk i studio med Alexander Pettersen for å ferdigstille den, forteller hun. Hør «Over Before It Started» her! Jenshus var nemlig bare 17 år da hun valgte å ikke fullføre videregående skolegang for å følge musikkdrømmen. Ifølge henne handler denne sangen om at det er en livsstil man har valgt som kan være vanskelig å kombinere med å pleie andre forhold og tiden ofte ikke strekker til. Om at man trenger og vil være sammen med noen, men har vanskelig for å forandre seg. «I was seventeen when life got real. I saw everything a kid shouldn’t see», synger hun, og 11 år etter platede

Anja Garbarek er nominert til EDVARD-prisen!20.6.2019 12:24:32 CESTPressemelding

Vi gratulerer Anja Garbarek med nominasjon for fjorårets kritikerroste album The Road Is Just a Surface. TONO har i dag annonsert de nominerte til EDVARD-prisen, og i kategorien «Åpen klasse» er Anja Garbarek sitt første album på 13 år blant de nominerte! The Road Is Just a Surface ble sluppet i august i fjor. Aftenposten kalte det «et nydelig comeback», og VG omtalte albumet som «Merkelig. Knirkete. Uforståelig. På alle de beste måtene». Av dem, samt flere, ble hun belønnet med terningkast fem. Albumet ble sluppet i to utgaver - én rød og én gul. Gjennopplev dem her!

deLillos er ute med ny singel og begrenset vinyl14.6.2019 08:45:00 CESTPressemelding

«Se på et tre» er den siste låten som utgjør den doble vinylsingelen med samme navn, og som slippes i begrenset opplag på Drabant Music i dag! – En vanskelig øvelse for de fleste er å ikke leve i fortiden eller fremtiden. Enten det dreier seg for eksempel om å angre, glede eller grue seg, så er det ofte selve øyeblikket man er i som taper oppmerksomheten. Dette er jo dumt siden det er akkurat nå, i hvert sekund, at vi lever, sier Lars Lillo-Stenberg om den nye singelen «Se på et tre». – Å se på et vakkert tre er nok til å skape noe som er i retning av lykke, hvis man åpner opp for sansene. Hva som kommer først av lykken eller oppmerksomheten på et tre, er riktignok ikke så lett å vite. Singelen følger P1-spillelistede «Plage» og «Bare gråte», samt «Rulle», som alle er med på den doble vinylsingelen. Den er kun trykket opp i 300 eksemplarer på sort vinyl, så her gjelder det å ikke sove i timen! Hør «Se på et tre» her, og bestill vinylen her! I løpet av sin snart 35 år lange karriere har

Påls butikk slipper ny singel7.6.2019 10:10:20 CESTPressemelding

I dag slipper Påls butikk singelen «Postei» hos Drabant Music; en punka rockelåt som retter sparket i retning av lavmål i politikken. – Når folk ikke forventer det beste, men det verste av politikere, da er det grunn til å rope varsku, sier gitarist Pål Price om den nye singelen. – Politikere er jo folk vi skal se opp til – representanter av og for folket. Nettopp derfor bør de gå foran som gode eksempler. Men det som skjer er at rammene for retorisk og praktisk anstendighet tøyes lengre og lengre. Hør «Postei» her! «Postei» er tredje låt ut fra det kommende albumet som slippes i september. Et album som utforsker nettopp samfunnstrekk under press, og som blir den fjerde utgivelsen fra Påls butikk siden opprettelsen i 2015. Påls butikk forsøker å stå midt i rocken. Soundet som plateanmeldere har betegnet som særegent for bandet skapes av at de bruker en rekke av rockens sjangerelementer for å få frem budskapet sitt. Uttrykket blir en form for eklektisk rock. «Postei» er produsert, mikse

Tommy Tokyo slipper «The Extra Mile»31.5.2019 10:15:53 CESTPressemelding

Tommy Tokyo følger opp fantastiske «Gloomsville» med den andre singelen fra sitt kommende album. Hør «The Extra Mile» her! I midten av april returnerte Tommy Tokyo, da han annonserte sitt nye album The Remaining Days of Life og samtidig slapp den første singelen fra plata, «Gloomsville». Albumet slippes denne høsten, men allerede nå kan du nyte noen nye velskapte minutter fra den, i form av andresingelen «The Extra Mile». Der «Gloomsville» var en langt mer dempet og delikat affære, er denne låta musikalsk en langt mer poppete, upbeat og lystig sak. Det reflekteres også i teksten, der Tokyo blant annet lirer av seg «Do you want a cup coffee? We’ll have it in the park. I’ve said this many times before; you are my light in the dark». Bakgrunnen for det er enkel: – Dette er rett og slett en reinspikka og positiv kjærlighetslåt, sier Tommy Tokyo selv.

Mr. E and Me slipper singel med Mari Boine!24.5.2019 10:28:46 CESTPressemelding

Meg og kammeraten min drar ut på nye eventyr som Mr. E and Me med albumet New Orchestral Hits 4 Kids med Kringkastingsorkesteret (KORK)! Dette markerer første gang norsk barnemusikk blir eksportert til verden. Aller først får du en smakebit på hva som kommer med singelen «Long, Long» som er ute i dag på Naxos Norway, der Martin Hagfors og Erik Johannessens sitt nye, engelskspråklige prosjekt har fått med seg en helt spesiell gjest. Det er nemlig Mari Boine som synger med på den såre låta «Long, Long». Dette er en sang som handler om tapt vennskap og savn, med Sidsel Walstads vakre harpespill og Boines varme, særegne stemme som omslutter en kort tekst om store spørsmål: Var du min venn? Hvor er du nå? Hva er vennskap? – Mari Boine har et så sterkt nærvær, sier Hagfors. – I tillegg tilførte hun «Long, Long» et lengre tidsperspektiv og kanskje også en større sammenheng der hun joiker om det som er «langt oppi nord under de nordlige stjerner». Hør «Long, Long» her! Med denne singelen, og i