I.D. R – Volkswagen presenterer elektrisk drevet løpsbil for Pikes Peak

Volkswagens siste prosjekt innen motorsport har nå fått et navn: ”I.D. R Pikes Peak” heter den fullelektriske prototypen som Volkswagen kommer til å konkurrere med i bakkeløpet Pikes Peak den 24. juni i Colorado, USA.

• I.D. R Pikes Peak er det sportslige medlemmet i Volkswagens elektrisk drevne I.D.-familie
  • Elektrisk løpsbil som teknisk ambassadør for elektrisk mobilitet
  • Det legendariske bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb arrangeres den 24. juni 2018 i Colorado, USA
  • Volkswagens mål er å sette ny rekord for elbiler i løpet der mållinjen ligger på nesten 4 300 meters høyde.

Den firehjulsdrevne løpsbilen kombinerer ambassadørrollen for Volkswagens elektrisk drevne I.D.-familie med det sportslige sortimentet av Volkswagenprodukter: R-modellene. Prosjektet er det første steget i en tettere kobling mellom Volkswagen R og Volkswagen Motorsport. Merket Volkswagen har planer om å tilby mer enn 20 fullelektriske biler på det globale markedet fra 2025. Produksjonen av den første produksjonsmodellen i I.D.-familien er planlagt å starte mot slutten av 2019 i Tyskland. Kompaktmodellen I.D. og SUVen I.D. CROZZ lanseres i år 2020 mens I.D. BUZZ og flaggskipet I.D. VIZZION lanseres i år 2022. I.D. R Pikes Peak blir det femte medlemmet i I.D.-familien.

Elektrisk drevet sportsbil med morgendagens teknikk

− Med I.D.-familien vil vi være i forkant av elektrisk mobilitet. Å konkurrere i verdens mest kjente bakkeløp med I.D. R Pikes Peak har ikke bare en symbolsk mening, det er også en verdifull test for utviklingen av elbiler, forklarer Frank Welsch, Volkswagens utviklingsdirektør.

Jürgen Stackmann, Volkswagens salgs- og markedsdirektør legger til: − Pikes Peak er uten tvil det mest ikoniske bakkeløpet i verden. Takket være I.D. R-projektet blir løpet en fantastisk mulighet for Volkswagen å teste innen elektrisk mobilitet, både emosjonelt og med et idrettslig perspektiv.

Comeback for Volkswagen etter mer enn 30 år

Pikes Peak International Hill Climb – også kalt "Race to the clouds" − har blitt gjennomført siden 1916 i Rocky Mountains nær Colorado Springs. Løpet er 19,99 kilometer langt og stiger 1 440 meter til mållinjen på 4 300 meter over havet. Banen inneholder 156 svinger.

Siste gang Volkswagen Motorsport deltok i Pikes Peak Mountain Race var i 1987. Da med en spektakulær Golf Mk2 med to motorer, en foran og en bak. Bilen med 652 hestekrefter fikk tekniske problemer og føreren måtte bryte av tekniske årsaker 400 meter før mållinjen. − Det er på tide med revansje, sier Sven Smeets, leder for Volkswagen Motorsport.

− I.D. R Pikes Peak representerer en ekstremt spennende utfordring for oss, for å vise hva som er mulig med en elektrisk motor i motorsport. Alle i teamet, med føreren Romain Dumas i spissen, er svært motiverte til å sette ny rekord for elbiler, legger Sven Smeets til. Den gjeldende rekorden i klassen for elektrisk drevne prototyper er 8 minutter og 57,12 sekunder, som ble satt av Rhys Millen fra New Zealand (e0 PP100) i 2016.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.