Icebug

Icebug er verdens første klimapositive produsent av outdoorsko

Svenske Icebug har tatt et stort steg – firmaet er nå verdens første klimapositive produsent av outdoorsko. Initiativet løftes fram av FN og Icebug utfordrer resten av bransjen til å gjøre samme reise.

– Vi er ikke perfekte, men klimakrisen kan ikke vente på det. Vi må handle nå, sier Icebugs vd David Ekelund.

Det svenske skofirmaet Icebug har siden de startet i 2001 etablert seg som markedsledende innen sko med grep for å kunne være ute når det er glatt. Icebug har lenge arbeidet med å redusere sine utslipp, og etter forrige sommer lovet firmaet at de skulle bli klimapositive i 2020. Siden da har dette hatt største prioritet, noe som har ført til at Icebug har økt hastigheten i prosessen veldig – og lykkes bli klimapositive allerede i slutten av februar 2019.

– Når vi bestemte oss visste vi ikke hva vi gav oss inn på. Vi visste ikke om det ville koste 2 kroner eller 200 kroner pr sko, men bare kjente at vi måtte gjøre dette for å ta vårt ansvar, sier Icebugs vd David Ekelund.

Han fortsetter:

– Faktum er at vi allerede hadde kommet langt i vårt arbeid med bærekraft, noe som så klart hjalp. Men til slutt var det enklere å bli klimapositive enn vi hadde trodd.

Det å være klimapositiv innebærer at Icebug skal følge initiativet Climate Neutrale Now. Det er lansert av FN og består av tre enkle steg:

1. Mål firmaets totale utslipp av drivhusgasser, inkludert produksjon, drift og transport.
  2. Arbeid aktivt for å redusere utslippene så langt det er mulig.
  3. Kompenser årlig for de utslippene som ikke kan unngås, gjennom å investere i prosjekt som reduserer drivhusgasser og er sertifisert av FN.

For Icebug har den største utfordringen vært å måle utslippene fra produksjonen, og her har ikke Icebug de eksakte tallene enda. Derimot finnes det en god beregning, og Icebug velger derfor å forholde seg til den, etter som man med sikkerhet vet at man forårsaker utslipp. For å være på den sikre siden overkompenserer Icebug også med 30 prosent mer enn de beregnede utslippene, noe som gjør at firmaet er klimapositivt. Initiativet løftes nå fram av FN.

– Klimaspørsmålet er et raskt voksene problem for hele samfunnet. Vi er glade for at Icebug tar en lederposisjon i å løfte klimaspørsmålet, delvis gjennom egen innsats og delvis gjennom å støtte globale utslippsreduserende tiltak. Gjennom den typen av innsats, det vil si å redusere egne utslipp og hjelpe andre å redusere sine, kan vi øke tempoet i Parisavtalens mål om et klimanøytralt samfunn, sier Niclas Svenningsen, ansvarlig for Global Climate Action hos FN Climate Change.

Pr i dag er Icebug den eneste klimapositive produsenten av outdoorsko – og Icebugs vd David Ekelund oppmuntrer nå konkurrentene til å gjøre samme reise:

– Vi gjør ikke dette for å se bra ut. Vi har fremdeles mye igjen når det gjelder å redusere våre utslipp enda mer og annet bærekraftarbeid. Det å kompensere er ikke noe frikort for å kunne fortsette som man alltid har gjort. Vi vil nå maksimal effekt og det klarer vi bare om andre gjør det samme som oss.

Han fortsetter:

– Om vi kan bli klimapositive, innebærer det at de fleste varemerkene rundt oss kan bli det – om de bare vil. Klimadebatten har handlet mye om individenes og politikernes ansvar, nå er det på tide at firmaene tar et steg fram.

For intervjuer eller mer informasjon, kontakt:
vd David Ekelund
david.ekelund@icebug.se

Fakta: Hvordan blir man klimapositiv?
Prosessen for å bli klimapositiv er ikke veldig komplisert. Den bygger på tre steg og fungerer likt for firmaer, organisasjoner og individer:

1. Mål dine utslipp av drivhusgasser.
  2. Arbeid aktivt for å redusere utslippene i den grad det er mulig.
  3. Kompensere årlig for de utslippene som ikke kan unngås, gjennom å investere i prosjekt som reduserer drivhusgasser og er sertifiserte av FN.

Les mer og bli en del av forandringen: https://unfccc.int/climate-action/climate-neutral-now/i-am-a-company-or-an-organization/climate-neutral-now-pledge

Om Icebug

Icebug
Fabriksstråket 35
433 76 Jonsered, Sverige

+46 (0)31-817090http://www.icebug.no

Icebug lager sko som redder verden fra å glide, hever listen for bærekraft i bransjen og gjør det lettere å komme seg utendørs.

Følg saker fra Icebug

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Icebug på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.