Iberia satser på Norge - Øker i Oslo og etablerer rute mellom Bergen og Madrid

Fra 15. juni vil det spanske selskapet Iberia fly mellom Avinor Oslo lufthavn og Madrid fire ganger i uken. I tillegg vil Iberia i perioden 1. juni til 30. september fly to ganger i uken mellom Bergen lufthavn og den spanske hovedstaden.
Foto: Iberia / Shutterstock

Iberia løfter nå satsningen sin på Norge. For tre år siden lanserte det spanske flyselskapet en rute mellom Oslo og Madrid to ganger i uken i sommermånedene. Fra 15. juni vil selskapet fly mellom de to byene fire ganger i uken, hele året.

Direkte til Madrid fra Bergen
Iberia vil også fly mellom Bergen og Madrid to ganger i uken i fra 1. juni til 30. september.

- Vi er veldig glade for at Iberia utvider rutetilbudet sitt mellom Madrid og Norge. Med hyppigere avganger og en helårsrute knyttes Oslo og Madrid tettere sammen. Den nye ruteplanen forbedrer også forbindelsen til Iberias nettverk i Spania og videre til Latin-Amerika, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Bergen er en av Norges viktigste turistdestinasjoner og den nye sommerruten er enda et eksempel på byens posisjon som inngangsport til de norske fjordene og den vakre naturen på Vestlandet, sier han.

- En enklere reise
Passasjerer til og fra Oslo og Bergen får den beste forbindelsen fra Madrid til andre byer i Spania, som Almeria, Granada, Jerez de la Frontera, Pamplona, Valencia og Vigo, og til latinamerikanske byer som Buenos Aires, Montevideo, Lima, Santiago de Chile, São Paulo og Mexico City. Kundene kan kombinere flyruter fra Iberia og British Airways på samme billett for reiser til og fra Norge.

- Med utvidelsen av tilbudet mellom Oslo og Madrid og lanseringen av ruten mellom Bergen og Madrid blir vi et alternativ for alle de norske passasjerene som ønsker å reise til Spania eller videre til Latin-Amerika. Samtidig får mange passasjerer en raskere og enklere reisevei til Norge, enten i jobbsammenheng eller på sin ferietur, sier Celia Muñoz, salgsdirektør for EMEA, Asia og USA i Iberia.

Både til Oslo og Bergen vil selskapet benytte seg av en Airbus A320 med plass til mellom 141 og 200 passasjerer i to kabinklasser; business og økonomi.

Rutetider Oslo - Madrid:

Rutenummer

Fra

Avgang

Til

Ankomst

Dager

IB3497

Sø.

IB3497

Ma., ti. Lø.

IB3496

Sø.

IB3496

Ma., ti. Lø.

Rutetider Bergen - Madrid:

Rutenummer

Fra

Avgang

Til

Ankomst

Dager

IB3397

Ma.

IB3397

Lø.

IB3996

Ma.

IB3996

Lø.

Om Iberia:
Iberia er det ledende flyselskapet på ruter mellom Europa og Latin-Amerika og flyr til 135 destinasjoner i 47 land i Europa, Amerika, Afrika, Midtøsten og Asia. Sammen med datterselskapet Iberia Express og franchisepartner Iberia Regional/Air Nostrum drifter Iberia 600 flygninger hver dag med en flåte på om lag 140 fly. Det tilbys enkel og behagelig forbindelse på knutepunktet T4 på Madrid-Barajas-flyplassen. I 2016 og 2017 var Iberia i henhold til FlightGlobal Incorporating FlightStats verdens mest punktlige flyselskap og ble i 2017 tildelt sin fjerde Skytrax-stjerne. Flyselskapet er med i den oneworld-alliansen som drifter om lag 14 000 daglige flygninger til mer enn 1000 destinasjoner i mer enn 150 land. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du gå til http://grupo.iberia.es

For ytterligere informasjon:

Dirección de Comunicación · Corporate Communications
Tel: (+34) 91 587 7732
media@iberia.es

Foto: Iberia / Shutterstock
Foto: Iberia

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.