I sommer vil vi handle for 110 milliarder
- Sommermånedene er viktige omsetningsmåneder for mange butikker rundt om i Norge, spesielt for typiske feriekommuner med mange hytter og populære turistattraksjoner, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Anslag viser at handelen i norske butikker vil øke med 2,5 prosent til 100 milliarder kroner i forhold til samme periode i fjor, mens norsk og utenlandsk netthandel, grensehandel og annen handel utenom fast utsalgssted antas å øke med rundt 13 prosent til 10,5 milliarder kroner.
Været påvirker handlemønsteret
Tradisjonelt sett har været stor betydning for hvor mye og hva vi handler i sommermånedene. Kalde og våte dager er positivt for handelen i kjøpesentrene. Får vi sol og varme, vil vi bruke mindre tid i butikken og unner oss litt ekstra god mat og drikke.
Sommeren viktig for feriekommunene
Sommeren er viktig for hele handelen og 17, 3 prosent av årsomsetningen i 2017 kom i juli og august i fjor.
- Hyttefolk og turister bidrar til at mange kommuner får et skikkelig løft i handelen i juli og august. Størst betydning hadde sommerhandelen i fjor på Sørlandet, der omsetningen i juli og august sto for 19,2 prosent av årsomsetningen, sier Stende.
- I enkeltkommuner som Moskenes i Nordland og Aurland i Sogn og Fjordane er sommerhandelen ekstremt viktig. Her utgjør handelen i juli og august en andel av årsomsetningen på henholdsvis 32, 9 og 31,2 prosent. Sommeren er også viktig for kommuner som Rødøy i Nordland, Hvaler i Østfold og Tjøme i Vestfold, som har henholdsvis 29,9, 29,1 og 29,1 prosent av sin årsomsetning i samme periode.
Tallene er utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
Kontakter
Martha HaukaasKommunikasjonssjef
Tel:926 08 983martha.haukaas@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom