Sex og samfunn

I skamløshetens navn

Hvorfor er det så mange skambelagte områder innenfor seksualiteten, og hvordan påvirker dette vår identitet? Hvordan kan skamløshet bidra til å bedre vår psykiske og fysiske helse?

Årets Skamløspris vil i år bli hentet hjem av enten forfatter og slampoet Sofie Frost; Vi Tror Deg-Stiftelsen ved June Holm og Andrea Sjøvoll; eller Gleden med Skjeden-forfatterne Ellen Støkken Dahl og Nina Brochmann.

Dette er noen av spørsmålene som tas opp når Sex og samfunn, landets største senter for seksuell og reproduktiv helse, inviterer til Skamløsdagen; en heldagskonferanse om skam og seksualitet. Skamløsdagen arrangeres på Riksscenen i Oslo i forbindelse med Verdens seksuelle helsedag mandag 4. september.

Dagen er et resultat av de mange erfaringene Sex og samfunn og deres mange samarbeidspartnere har gjort seg gjennom sitt arbeid og møter med ulike mennesker. Stiftelsen ser et behov for å synliggjøre og å snakke om de ulike formene for skam som bidrar til å forme mange menneskers liv. «Vi vil knuse skammen, og feire skamløsheten», sier daglig leder Maria Røsok, «samtidig vil vi løfte opp enkeltmennesker og organisasjoner som tør å være skamløse, som bryter normer, og som bidrar til å bryte ned skam og tabubelagte temaer».

Konferansier Else Kåss Furuseth skal lose publikum gjennom en fagdag der noen av landets fremste på feltet debatterer temaer som kjønnsidentitet, funksjonsnedsettelser og myten om jomfruhinna. Jurymedlemmene som har jobbet frem kandidatene til årets Skamløspris, Else Kåss Furuseth, Rahman Chaudhry, Sofie Elise Isachsen, Sofia Srour, Nils Bech, Kathrine Aspaas og Maria Røsok, skal debattere hvordan skam har påvirket deres livsvalg og hvordan skamløshet har bragt dem dit de er i dag. Tilhørerne i salen kommer fra hele landet, og inkluderer blant andre Kronprinsesse Mette Marit.

Dagen avsluttes med kunngjøring av årets Skamløspris og prisutdeling. Prisen, som i fjor gikk til de skamløse arabiske jentene, vil i år bli hentet hjem av enten forfatter og slampoet Sofie Frost; Vi Tror Deg-Stiftelsen ved June Holm og Andrea Sjøvoll; eller Gleden med Skjeden-forfatterne Ellen Støkken Dahl og Nina Brochmann.

Bildekredittering:
Else Kåss Furuseth – foto: Jarle Nyttingnes
Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen – foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff
Sofie Frost – foto: Lene Vaagland
Vi Tror Deg-Stiftelsen – foto: espen-solli.com
Ellen Støkken Dahl og Nina Brochmann – foto: Anne Valeur

Bilder

Else Kåss Furuseth. Foto: Jarle Nyttingnes
Last ned bilde
Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff

Om Sex og samfunn

Sex og samfunn
Trondheimsveien 2 b

Sex og samfunn er en stiftelse som jobber med seksuell og reproduktiv helse og rettigheter.

Følg saker fra Sex og samfunn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sex og samfunn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Sex og samfunn