Tourism Ireland

I en galakse ikke så langt borte… kan Irland føle “the Force”

En øy utenfor sydvestkysten av Irland kommer til å fascinere publikum som ser Star Wars: The Force Awakens.

Skellig Michael-øyene i Irland er klassisk Star Wars-landskap. Foto: Tourism Ireland

Det som helt til premieredagen var den hemmelige og nøye bevoktede slutten på episode 7 ble innspilt i september 2014 på Skellig Michael Island, en liten irsk øy som står på UNESCO’s verdensarvliste.

Bortgjemt perle
Siden 1977 har Star Wars-filmene tatt oss med gjennom mange galakser, og denne gangen har regissør JJ Abrams, sammen med skuespillerne og resten av settet, flydd inn til en liten landsby kaldt Portmagee i County Kerry langs Irlands Wild Atlantic Way. Herfra reiste de 12 km over havet til Skellig Michael, som er det reneste paradis for en filminnspilling.

Reisemål for filminteresserte
Film og TV er kjent for å ha stor påvirkningskraft på reisende, og opp til 35 % lar det de ser på skjermen påvirke sitt valg av reisemål.

Niall Gibbons, CEO for Tourism Ireland, er glad for å ha hatt Star Wars-innspillingen på besøk: “At Star Wars spilles inn i Irland vil gjøre millioner av mennesker verden over oppmerksomme på det fantastiske landskapet på Skellig Michael. Det er en utrolig effektiv måte å nå ut til publikum på, og det vil hjelpe med å øke folks kjennskap til Skellig-øyene, sørvestkysten og Irland generelt, og vekke folks interesse for å reise hit.”

Fascinerende øde
Man kan bare komme seg til Skellig Michael med båt, og i dag er øya kun bebodd av fugler. Munker slo seg ned her for mer enn tusen år siden, og bikubehyttene de bodde i er restaurert og åpne for besøkende fra mai til september hvert år, men det er viktig å bestille på forhånd.

Kerry er for øvrig også en av kun tre “Gold Tier International Dark Sky”-reservater i verden. Den vakre Melkeveien, Andromedagalaksen, stjerneklynger og stjernetåker er bare noen av de fantastiske synene man kan se med det blotte øye, uten hjelp av astronomisk utstyr eller filtre.

Bilder

Last ned bilde
Er du glad i vill og vakker natur er Skellig Michael et spennende sted å besøke. Foto: Tourism Ireland
Last ned bilde
De gamle bikubehyttene munkene bodde i er åpne for turister mellom mai og september. Foto: Tourism Ireland
Last ned bilde
Båt er den eneste måten å komme seg til Skellig Michael på. Foto: Tourism Ireland
Last ned bilde
Ikke vanskelig å forestille seg at dette er en fremmed galakse...Foto: Tourism Ireland
Last ned bilde
Skellig Michael-øyene byr på vill natur og fantastisk utsikt. Foto: Tourism Ireland
Last ned bilde
På Skellig Michael kan du utforske de gamle bikubehyttene til fortidens munker. Foto: Tourism Ireland

Om Tourism Ireland

Tourism Ireland
Store Kongensgade 3, 1 Sal
DK-1264 Copenhagen K, Denmark

Dette presserommet samler nyheter, pressemeldinger og annen informasjon om Irland relevant for Norge og det norske markedet. For tilgang til alle pressemeldinger, bildebank og annet materiell, gå til http://media.ireland.com/index.php?p=home&mr=8&i=1

Følg saker fra Tourism Ireland

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tourism Ireland på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Tourism Ireland