I dag gikk startskuddet for Norgesmesterskapet 5 om dagen – sunn fastfood 2017

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer nå, for 4. år på rad, konkurransen for alle spisesteder som serverer mat til folk på farten. Det er en kjensgjerning at de raske måltidene, de vi spiser på farten, når vi er underveis – i bilen til og fra, ofte er de som støtter minst opp under kostrådene. Det er her vi griper til en pølse med brød og en hvetebolle. Og det er selvsagt lov.

Circle K-stasjonen på Økern var første påmeldte til konkurransen NM i sunn fastfood. Her viser stasjonsdriver Einar Valbjørn Heisum og markedsdirektør Kjetil Foyn frem vegetarsalaten som skal tilbys i sommer.

CirkleK på Økern i Oslo var de første som meldte seg på og dermed gikk startskuddet for Norgesmesterskapet 5 om dagen – sunn fastfood 2017, der. Ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold, klippet snora og det var stor applaus fra de frammøtte!

- Folk er mye på farten, spesielt i sommerperioden, og de må ha mat. De veifarende vil i sommer bli møtt med sunne alternativ når de stopper for en rast ved en kiosk eller bensinstasjon som deltar i konkurransen. Det er bare å se etter merket på døra og mer informasjon inne i lokalet. Hva de tilbyr blir da opp til det enkelt utsalgssted og deres kreativitet. Her er det bare å glede seg til at det blir lettere å velge sunt, sier hun.

«Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag» lyder kostholdsråd fra Helsedirektoratet. Det er velkjent råd.

– Det trenger ikke være vanskelig. Det handler om å fargelegge maten med frukt, bær og grønnsaker, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt og inviterer alle som serverer raske måltidsløsninger til folk på farten til å delta i sommerens NM.

Samtidig så er det en megatrend i samfunn at vi ønsker å spise sunt. Vi vet også at mange oppfatter «fastfood» eller «veimat» som noe negativt. Det behøver det ikke å være. Mange utsalgssteder satser på flere, gode alternativ.

- Folks preferanser til hurtigmaten endres, bekrefter Kjetil Foyn, markedsdirektør i Circle K. Hos oss vil vi tilby mat med kvalitet. God, ærlig, sunn og fersk mat, og vi ønsker å gi kundene frihet til å velge.

Dagligvarehandelen kniver om å ha det beste frukt- og grønt tilbudet fordi de vet at dette er et valgkriterie for mange kunder. Slik er det også i ferd med å bli i convenience-markedet.

Grønnsaker i alle regnbuens farger bidrar til å gjøre selv den enkleste rett mer innbydende, i tillegg til at det gjør godt for kroppen. Når måltidet balanseres med en tredjedel kjøtt eller fisk, en tredjedel brød, potet eller pasta og en tredjedel grønnsaker, bær eller frukt blir vi mette og glade. Pr. i dag spiser mindre enn 15 prosent av befolkningen den anbefalte mengden med grønnsaker hver dag.

Frukt og grønt er en naturlig del av alle dagens måltider, og kan lett inkluderes i måltidsløsningene som tas med i hånden. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Målet med konkurransen er sette søkelyset på veimaten og oppfordre kioskeier og bensinstasjoner til å hjelpe kundene sine til å ta gode valg.

- Vi skal kose oss underveis, og ved å velge bær fremfor kjeks eller sjokolade kan vi unne oss masse kos med verdens beste magefølelse, avslutter Cathrine Frisvold.

Ernæringsfaglig rådgiver Cathrine Øverås Frisvold, tlf. 938 04 751, e-post: cathrine.overas.frisvold@frukt.no.
Prosjektleder Toril Gulbrandsen, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no.

Prosjektleder Toril Gulbrandsen (t.v.) og ernæringsfaglig rådgiver Cathrine Øverås Frisvold mener det er viktig å gi folk på farten et reelt godt alternativ.
Ernæringsfaglig rådgiver i OFG Cathrine Øverås Frisvold klippet snora og markerte oppstarten av Norgesmesterskapet i sunn fastfood 2017.
Martina Kopacikova er stolt over å kunne tilby kundene sunn og god vegetarsalat hun har laget på stedet.

23 24 94 00http://www.frukt.no/

Circle K Økern ble norgesmester i sunn fastfood 201722.9.2017 18:08Pressemelding

Juryen har i sin vurdering av årets finalister lagt vekt på at måltidet eller retten som vinner skal kunne bidra til at forbruker får i seg minst én porsjon av de anbefalte 5 om dagen. I tillegg er konsept og salg viktige faktorer. – Totalbildet av stasjonens konsept, i tillegg til bredt utvalg, god smak og pris, gjør at Circle K Økern tar tittelen som Norgesmester i årets konkurranse, sa kokk Mona Halvorsen under kåringen. Hun har sittet i juryen sammen med ekspert på kundeopplevelse, Anders Åmot, ernæringsfaglig rådgiver hos OFG, Cathrine Øverås Frisvold, og juryformann og direktør i OFG, Guttorm Rebnes.