I dag ble Erna Solberg Norges første Demensvenn!

- Jeg er veldig glad for kampanjen Demensvenn som skal spre kunnskap om demens og hvordan det er å leve med sykdommen, sa Statsministeren i dag.
Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Lisbet Rugtvedt, overrekker Statsministeren en forglemmegei-pin, som markerer at hun har blitt Norges første Demensvenn. foto: Paal Audestad

Demensvenn er en bevisstgjøringskampanje, som retter seg til oss alle. Målet er å øke kunnskapen om demens og bidra til åpenhet og respekt i møte med personer som har demens.

I Norge har over 77 000 demens, og antallet vil trolig dobles de neste 20 årene

- Vi er glad for at statsminister Erna Solberg har sagt ja til å bli den første Demensvennen her i Norge. Det er dessverre ingen tvil om at demens vil bli en av de store utfordringene i samfunnet i åra som kommer, og det er viktig å legge til rette for at alle som ønsker det, kan bidra positivt, sier Rugtvedt.

Dette er Demensvenn

• Som Demensvenn viser du din støtte til alle som er berørt av demens, og sier ja til kunnskap som gjør hverdagen litt lettere for demenssyke og deres pårørende.
  • På verdensbasis finnes det over 14 millioner Demensvenner
  • 36 forskjellige land deltar i kampanjen
  • Det internasjonale symbolet for kampanjen er blomsten forglemmegei
  • www.demensvenn.no

Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. Kampanjen Demensvenn startet i Japan, og drives nå internasjonalt av britiske Alzheimer Society, som Nasjonalforeningen for folkehelsen har inngått samarbeid med.

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Oscars gate 36B

Følg pressemeldinger fra Nasjonalforeningen for folkehelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonalforeningen for folkehelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonalforeningen for folkehelsen