Volvat

I dag åpner Norges første tverrfaglige hodepinesenter

Endelig tas hodepine på alvor! I dag, 1. oktober åpner Volvat Medisinske Senter landets første og eneste tverrfaglige og landsdekkende hodepinesenter. – I tråd med regjeringens hjernehelsestrategi vil dette gi et medisinsk og profesjonelt tilbud som vil gi tusenvis av pasienter hjelpen de trenger, sier fagansvarlig lege Anne Christine Poole.

Fagansvarlig lege Volvat hodepinsenter Anne Christine Poole + sykepleier Mari Svindland + Nevrolog Rune Hviding + Nevrolog Fakira Khalid Fotograf Terje Borud.jpg

- Pasienter i alle aldre lider, det finnes mange typer hodepiner og dessverre er det en upopulær sykdom blant behandlerne fordi det er mangel på kunnskap, forklarer Poole. Den udiagnostiserte pasientgruppen kjennetegnes av mennesker som over-forbruker reseptfrie hodepinetabletter, har mange sykedager borte fra jobb og skole og sliter i et liv der man kommer til kort både faglig og sosialt.

200 ulike underdiagnoser

Av hodepinetyper finnes over 200 ulike diagnoser i tråd med internasjonale kriterier. Mest kjent er diagnosene migrene, spenningshodepine, klasehodepine og medikament-uløst hodepine. De går alle utover pasientens livskvalitet og funksjonsevne. På Volvats hodepinesenter har Poole siden september arbeidet med avvenning av pasienter med medikament-utløst hodepine.

- Å få stilt riktig diagnose er helt nødvendig for å få til et vellykket behandlingsløp, det er her hovedproblemet ligger for pasientgruppen i dag, understreker Poole. Min erfaring er at de fleste som oppsøker hjelp for hodepine faktisk har migrene. Den vanligste feildiagnosen på pasienter er spenningshodepine begrunnet i vedkommendes nakkesmerter. Dessverre kommer disse pasientene sjelden tilbake til legen, de går videre i livet med feil medisinering.

Tverrfaglig behandling fungerer best Etter korrekt diagnose behandles de ulike hodepinelidelsene best med tverrfaglig kompetanse og en kombinasjon av virkemidler. Medikamentell behandling er bare ett av virkemidlene og løsningen for den enkelte finner man tverrfaglig med en kombinasjon av fagområdene innen nevrologi, ernæring, fysioterapi, øre-nese-hals, gynekologi og psykologi, forklarer Poole.

Barna en svært utsatt gruppe Fagmiljøet er ikke stort og det er dessverre spesielt mangel på nevrologer med spesiell interesse for barn over hele landet. Nevrologer vil som regel ikke ta i mot barn under 18 år og derfor lider mange barn unødvendig og blir ikke behandlet. Dermed faller de fort ut av læringsløp og sosiale relasjoner.

– Som fagperson oppleves dette som spesielt vanskelig, understreker Poole som selv har slitt med udiagnostisert migrene i barneår og vet hva det innebærer. Barna har et begrenset ordforråd og kan ha store problemer med å beskrive symptomene slik at foreldre og legen forstår.

Utvikler kronisk sykdom Mange pasienter går feilbehandlet eller ubehandlet i mange år før de får hjelp. Dermed kan sykdommen forverres, understreker Poole og bekrefter at mange av pasientene som kommer til spesialisttjenesten, allerede har utviklet kronisk migrene.

- At det nå satses på flere hold i samfunnet vil gi et kunnskapsløft over hele landet som vil gi et skikkelig behandlingstilbud for alle. Etter mange år i bransjen ser jeg store endringer er på gang, det er jeg fryktelig glad for, sier Poole. Det vil hjelpe så mange!

Opplæring av helsepersonell er det viktigste strakstiltaket At regjeringen har etablert landets første hjernehelsestrategi (2018-2024)viser at utviklingen går i riktig retning for denne store pasientgruppen. Videre trekker hun frem det offentlige nyetablerte kompetansemiljøet ved A-hus med åpningstid en dag i uken for pasientene i nærområdet, som et svært viktig strategisk tiltak.

- Helse- og sosialminister Bent Høies budskap om at strategien skal gi mer kunnskap innen primærhelsetjenesten og at oppmerksomhet om lidelsen er et gode for pasientgruppen, det er løsningen som vil fungere i praksis, understreker Poole. Selv har hun de siste 15 årene vært kursleder for hodepinekurset til Legeforeningen og har viet sin karriere til lidelsen hodepine. – Min hovedoppgave fremover vil være å fortsette og lære opp helsepersonell, det er det viktigste strakstiltaket som må til nå. Det vil raskt hjelpe mange, avslutter Poole.

Bilder

Om Volvat

Volvat
Borgenveien 2A

Volvat-gruppen er et av landets ledende private helseforetak og har over 30 års erfaring med drift av helsetjenester. Vi har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering.

Volvat setter alltid pasientens behov først.

Gruppen består av følgende enheter:

• Oslo: Volvat Majorstuen, Volvat nationaltheateret
  • Oslo: Volvat Orbita øyelegesenter
  • Volvat Fredrikstad
  • Volvat Moss
  • Volvat Hamar
  • Bergen: Volvat Ulriksdal, Volvat Laguneparken, Volvat Åsane
  • Volvat Trondheim
  • Volvat Tromsø
  • Volvat Bedrift
  • Volvat Anoreksisenter

Volvats eiere er CAPIO-konsernet som også driver store sykehus og medisinske sentere i Sverige, Tyskland og Frankrike. Volvat-gruppen har sykehusgodkjenning i Oslo, Fredrikstad, Bergen, Trondheim og Tromsø. Vår kvalitetsstrategi bygger på Volvats visjon "Alltid til hjelp" og vår overordnede strategi er forankret i moderne medisin og moderne ledelse.

Vi er kompromissløse når det gjelder pasientsikkerhet, kvalitet i leveransen og kontinuerlig forbedring av våre produkter. Derfor er alle våre kliniske avdelinger ISO-sertifisert etter kvalitetsstandarden 9001:2015 og miljøstandarden 14001:2015.

Følg saker fra Volvat

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volvat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volvat

Alle må ta kul i brystet på alvor og få bedre oppfølging etter inngrep!30.10.2018 10:27Pressemelding

- Alle kuler i brystet må undersøkes med trippeldiagnostikk og det er en myte at kvinner over 70 år ikke får brystkreft eller kun utsettes for ”snill kreft”, sier legene og brystkirurgene Joanna M. Gundersen og Mariam Løfwander ved Volvat Medisinske senter. Videre er kun 30% av kvinnene i fulltidsstillinger 5 år etter inngrepet , det viser at innholdet i pasientoppfølgingen må endres. Slik det er i dag er det for store forskjeller i livene som leves før og etter behandling.

Lanserer helse-Norges mest effektive timebestilling10.12.2012 08:45Pressemelding

Ny undersøkelse gjennomført av Norfakta viser at hver tredje nordmann opplever ventetiden for å få kontakt med fastlegen sin for lang. 23 prosent ventet over 10 minutter før telefonen ble besvart sist de var i kontakt med fastlegen. Volvat Medisinske Senter synes dette er unødvendig. – Pasienter bør ikke vente så lenge når de bare trenger rask timeavtale hos legen, sier adm. dir. Christian W. Loennecken ved Volvat Medisinske Senter. Nå satser de enda mer digitalt og lanserer helse-Norges mest effektive timebestilling for mobil.

– Alle nordmenn over 50 år bør få tilbud om gastroscreening30.4.2010 15:33Pressemelding

Norge er blant de landene i verden som har høyest forekomst og dødelighet av tykktarmkreft. Hvert år oppdages 3500 nye nordmenn med diagnosen. Likevel har norsk helsevesen ingen rutine for gastroscreening. – Dersom alle nordmenn over 50 år fikk tilbud om screening kunne vi oppdaget tarmkreft i tidlige stadier og dermed reddet svært mange liv, sier sjeflege og administrerende direktør i Volvat, Christian Loennecken.