I dag åpner ASKO vindkraftverk

Vindkraftverket i Rogaland representerer en milepel i ASKO sitt arbeid med å bli klimanøytral.

Det er klima- og miljøminister Ola Elvestuen som står for den formelle åpningen av vindkraftverket i Rogaland.

Ved å satse på vindkraft er ASKO i ferd med å realisere sin miljøambisjon - bærekraftig og klimanøytral - som innebærer blant annet at selskapet skal bli netto selvforsynt med fornybar energi innen 2020. Vindkraftverket i Rogaland vil dekke ca 2/3 av ASKO sitt behov for ren energi på landsbasis. Det resterende energibehovet dekkes inn gjennom nærmere 100 000 kvm solceller på ASKO sine lagerbygg over hele landet.

I mai 2014 fikk ASKO konsesjon fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) for å bygge og drive vindkraftverk på Tindafjellet og Skurvenuten, to fjelltopper i umiddelbar nærhet av ASKO ROGALAND AS sitt distribusjonslager sør for Ålgård i Gjesdal kommune.

Anlegget består av fem turbiner henholdsvis på Tindafjellet og Skurvenuten i Gjesdal kommune. Turbinene på Tindafjellet er allerede i drift, mens turbinene på Skurvenuten driftsettes senere i år. Vindkraftverket vil produsere til sammen 60 GWh årlig.

Om ASKO: ASKO omfatter 13 regionale ASKO-selskap, ni Storcash-butikker for proffmarkedet, sentrallagre og samlastingsterminal på Vestby i Akershus. ASKO NORGE AS er morselskapet til de regionale ASKO-selskapene, og samtidig det regionale ASKO-selskapet i Oslo og Akershus. ASKO-selskapene er lokalisert fra Lillesand i sør til Tromsø i nord. Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter.

Her kan du se mer om ASKO sitt miljøengasjement

Her kan du lese mer om ASKO ROGALAND sin miljøsatsing

Styreleder i ASKO, Torbjørn Johannson: 90157697
Administrerende direktør ASKO Rogaland, Nils Giskeødegaard, 91618555

NorgesGruppen skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.

Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.

Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWIMENY, SPAR og JokerDeli de LucaMIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.