Norboat

I år passerer vi 1 million fritidsbåter i Norge

Etterspørselen etter fritidsbåter er høy og i 2020 passerer vi 1 million fritidsbåter i Norge. Norboat – båtbransjeforbundet i Norge – forventer en sommer med mange nordmenn på sjøen.
Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – båtbransjeforbundet i Norge. Foto: Norboat

«Vi er velsignet med en fantastisk skjærgård på 100.000 kilometer og Norge er et stort fritidsbåtland. I sommer forventer vi massemønstring på sjøen og et yrende liv i alle landets gjestehavner, uthavner, fjorder og på øyer og skjær,» sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – båtbransjeforbundet i Norge.

Båtlivsundersøkelsen for 2018 viste at det var 950.000 båter i Norge, og ifølge Norboat vil grensen på 1 million passeres i 2020.

«Med 1 million fritidsbåter det er det kun Finland som har like mange fritidsbåter pr. innbygger som Norge. Det er gledelig å se at interessen er stor i alle segmenter; fra kanoer kajakker til større båter, og i alle landsdeler,» sier Leif Bergaas.

Norgesferie i 2020

Vanligvis er været en viktig driver for båtsalget, men med corona-restriksjonene er det ekstra mange som ønsker å utforske den norske kystnaturen i år.

«Nordmenn bruker over 30 milliarder kroner på utenlandsreiser om sommeren, men i 2020 blir det Norgesferie på de fleste av oss. Vi er et folkeferd som har et sterkt forhold til båt og båtliv, og etterspørselen etter både nye og brukte båter er stor. I april og mai ble det solgt mer enn dobbelt så mange båter på Finn.no som tilsvarende periode i fjor,» sier Leif Bergaas.

Sammen med kajakk og kano har det særlig vært økning i motorbåter uten overnattingsmuligheter de siste årene, og disse utgjør nå mer enn halvparten av båtparken.

«Den norske ’folkebåten’ er fire til ni meter med utenbordsmotor. I dette segmentet finner man blant annet skjærgårdsjeeper, RIB-er, daycruisere og bowrider, som er båter som passer til dagsturer, vannsport, fiske og kystliv. En trend er også at større båter enn tidligere leveres med utenbordsmotor, hvor den største i Norge nå er 450 hk,» sier Leif Bergaas.

Motorbåt uten overnattingsmulighet mest vanlig i Nord-Norge, mens seilbåter er oftest å se i Oslofjord-området. Den største båtparken finner vi på Sør- og Vestlandet hvor nesten en fjerdedel av båtene befinner seg.

Leif Bergaas, daglig leder i Norboat
E-postadresse: bergaas@norboat.no

Bilder

Om Norboat

Norboat
Veritasveien 9
1363 Høvik

97531157http://www.norboat.no

Norboat – båtbransjeforbundet i Norge – representerer den norske fritidsbåtbransjen. Norboats hovedmål er å skape best mulige rammebetingelser for båtbransje og båtliv med utgangspunkt i et trygt båteierskap. Norboat er også en høringsinstans og samarbeidspartner for offentlige etater og andre båtlivsorganisasjoner. Norboat eier båtmessene Båter i sjøen og Sjøen for alle.

Følg pressemeldinger fra Norboat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norboat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norboat

Norboat er bekymret for konsekvensene knyttet til innføring av E10 bensin13.4.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding

Denne våren innføres en ny bensinstandard, 95 oktan E10, som betyr at bensinen nå kan inneholde inntil 10% bioetanol. Innføringen av økt etanolinnblanding i bensinen er et grep for å redusere klimagassutslipp fra forbrenningsmotorer, og skal bidra til at Norge oppnår ytterligere reduksjon av klimagassutslipp. De aller fleste båtmotorer tåler E10 bensin, og det er kun totaktere og andre eldre motorer som ikke er laget for å tåle inntil 10% etanolinnblanding. Norboat anbefaler på tross av dette samtlige båteiere å fylle 98 oktan E5 og samtlige marinaer å tilby 98 oktan E5.