Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»

Ensemblet bak «Bønn for drømmen»: Sigmund Groven, Maren Myrvold, Ivar Anton Waagaard, Aage Kvalbein og Marianne Bye Granheim. Albumet er ute i dag, dagen før det som ville vært Hans Børli sin 100-årsdag. Foto: Anne Eriksdatter Bye

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag!

For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år.

I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album.

Hør «Bønn for drømmen» her!

«Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer moderne musikalsk stil.

I morgen, 8. desember, blir det mulig å oppleve ensemblet framføre «Bønn for drømmen» live på Nasjonalbiblioteket i Oslo på det som ville vært Hans Børlis 100-årsdag.

Marianne Bye Granheim og Maren Myrvold er initiativtakerne bak prosjektet «Bønn for drømmen». Foto: Guro Utne Salvesen