Hvorfor kan ikke kampkunstutøvere også få kunstnerstipend?

I dag får hverken etablerte utøvere eller unge talenter innen kampkunst noen form for stipend eller støtte. Kunstnere innen bildekunst, dans, musikk, fotografering, scenografer, dirigenter og sangere får derimot muligheter til å søke staten om stipend og garanti-inntekter. Hvert år tildeler staten stipender og garantiinntekter til kunstnere.

- En som driver med kampkunst på høyt internasjonalt nivå bruker kroppen på en måte som anses av sitt miljø som stor kunst. De bør derfor vurderes som en hvilken som helt annen kunstner og kunne motta kunsterstipend, mener Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Norges Kampsportforbund har tidligere tatt dette opp med Stortinget og daværende kulturminister Hadia Tajik. Tajik sin respons var at kampsportutøvere med imponerende fysikk og teknikk får støtte gjennom Norges Idrettsforbund og Olympiatoppen og det ble henvist til at boksere, brytere og kickboksere har fått stipend gjennom disse.

- Det er her hele problematikken ligger, da de som driver med kampkunst på høyt internasjonalt nivå ikke konkurrerer i EM,VM eller OL. De kvalifiserer derfor ikke til stipend gjennom idrettslige prestasjoner, og bør heller måles opp mot den kunstriske utfoldelsen, mener sportssjefen.

Olympiatoppen deler ut hvert år idrettsstipender på til sammen ca. 14 millioner. Vi kunne lese i en pressemelding fra Kultrådet at det ble tildelt  268 millioner kroner til kunstnerstipend og garantiinntekter, hvorav totalt 161 millioner gikk til kunstnerstipend for 2014.  Hvis vi slår sammen idrettsstipend, kunstnerstipend og garantiinntekter så utgjør idrettsstipend kun 5 prosent av potten. Kunstnerne har hatt en økning på 9 prosent eller 23 millioner kroner siden 2013. Dette vil si at økningen alene er nesten dobbelt så stor som det Olympiatoppen deler ut i idrettsstipend.

Det er på tide at kampkunst også blir definert som kunst! og ikke minst at toppidrettsutøvere får kunstnerstipend.

Vedlegg pressemelding fra kulturrådet

Jens Haugen / Jens Haugen Photography