Hvordan skal skolen undervise om 22. juli?
Lærere i skolen i dag har fortsatt 22. juli friskt i minne, men mange synes det er vanskelig å snakke om terrorangrepene i klasserommet.
Det er uklare forestillinger om hva det skal undervises i, og lærebøkene er gjerne utdaterte.
De som er barn og ungdommer i dag, husker kanskje ikke terrorangrepene, eller de har fragmenterte minner om 22. juli.
Nå skal Institutt for lærerutdanning ved NTNU og Det Europeiske Wergelandsenteret samarbeide om å lage undervisningsmateriell som kan brukes når 22. juli og andre dramatiske eller alvorlige hendelser havner på timeplanen. Med på prosjektet er også NRK Supernytt, 22. juli-senteret, Utøya, Den nasjonale støttegruppa etter 22.juli og Falstadsenteret.
– Det finnes allerede mye relevant lærings- og refleksjonsmateriell om 22. juli, men det er behov for å få oversikt over og presentere dette. Lærerstudenter har dessuten klart uttrykt at de ønsker seg mer kompetanse på hvordan de skal snakke om 22. juli, sier Camilla Stabel Jørgensen. Hun er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
Kontakter
Camilla Stabel Jørgensen, Institutt for lærerutdanning, NTNU
Epost: camilla.jorgensen@ntnu.no
Tlf: 918 01 817
Om Gemini.no
Gemini.no utgis av Sintef og NTNU. Nettstedet inneholder allmennrettede forskningsnyheter om teknologi, energi og miljø, naturvitenskap, fisk og havbruk, nyskaping, helse, samfunn og humaniora.
Følg pressemeldinger fra Gemini.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gemini.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Gemini.no
Får 29 millioner for å gjøre roboter smartere11.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
EU støtter NTNU-professor Ingrid Bouwer Utnes arbeid for å få roboter og selvstyrende systemer til å skjønne bedre når det er fare på ferde, og gi denne informasjonen videre til folkene som skal operere dem.
Henger dyra med når klimaet endrer seg?11.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Professor Jane M. Reid får EU-støtte på 29 millioner kroner for å undersøke hvordan dyr tilpasser seg raske endringer i miljøet.
God effekt av virtuell virkelighet som terapi9.4.2024 10:46:09 CEST | Aktuelt
Det startet med en studentoppgave og nå lager oppstartsbedriften Fornix VR-programmer til sykehus, helsetjenester, skoler og studentsamskipnader som tar i bruk virtuell virkelighet for å bedre den psykiske helsen til folk.
Snøens glitring i påskesola kan avsløre mer enn bare gode skiforhold27.3.2024 09:15:47 CET | Pressemelding
Kan måten snøen glitrer på gi oss bedre skredvarsler og tryggere selvkjørende biler?
Mobbing kan gå ut over tannhelsen21.3.2024 09:24:50 CET | Pressemelding
Ungdom med belastninger i barndommen har større risiko for dårlig tannhelse. Dette er viktig kunnskap for tannhelsetjenesten, mener forsker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom