NAF

Hvordan skal jeg el-sykle til byen?

Del

20. april i fjor stod jeg i kø for å skaffe meg en el-sykkel. Det var en kampanje på gang i sportsbutikken og el-sykkel hadde blitt en greie i Oslo; særlig etter at Oslo kommune tilbød en støtteordning for de som var snare og lure nok til å søke.

Nå skal jeg ha elsykkel som bil nr. 2, men hva gjør jeg når jeg skal til byen. (FOTO: NAF)
Nå skal jeg ha elsykkel som bil nr. 2, men hva gjør jeg når jeg skal til byen. (FOTO: NAF)

Blogg av elsyklist og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal

Jeg har foreløpig ikke meldt meg som vintersyklist, men nå er jeg klar for våren med nypussa el-sykkel som transportmiddel til jobb. Det har seg sånn at min husholdning har tatt et valg om å bygge hytte, og da må vi ofre den ene bilen. Vi er også over i en ny fase der barna er så store at de kan gå til og fra skolen selv. Dermed er unnskyldningen for å holde seg med to biler noe utvannet. 

Jeg har altså gått over til en hverdag der el-sykkelen blir som en bil nr. 2. Det er jo nettopp sånne som meg el-sykkelen er myntet på. Jeg har aldri vært særlig glad i å sykle, liker ikke å bli svett før jobb, har et lite tilfredsstillende kollektivtilbud til arbeidsplassen, har litt for lang gå-vei og står dermed i valget mellom bil og sykkel.

Jeg er også svært privilegert som har en skikkelig sykkelvei til jobb. Etter at Statens Vegvesen har anlagt en sykkelvei, og jeg mener ren sykkelvei, ikke gang- og sykkelvei, langs ring 3, har jeg  ekspress-sykkelfart mens jeg tråkker avgårde.  På arbeidsplassen min kan sykkelen stå tørt og sikkert plassert i garasjen. 

Det store aberet er at når jeg velger sykkel framfor bil, har jeg valgt vekk mitt foretrukne transportmiddel de gangene jeg skal delta på møter i byen. Det er vanskelig å finne en god og trygg sykkelvei til sentrum, og hvor skal jeg plassere sykkelen uten å risikere at den blir stjålet? Dette er nemlig et PROBLEM. Her peker jeg altså ikke bare på ett problem, men to. Og når jeg først er i problemmodus;  jeg trives ikke med hjelmsveis. Jeg vet det finnes en air-bag-hjelm som vil gi luft i håret i det jeg rir til jobb i morgensolen, men den er for dyr. Dermed har vi tre problemer. Lan Marie Berg kan du hjelpe meg med dette? Eller syns du jeg bare må ta meg sammen og finne fram på et eller annet sykkelkart, ta med sykkelen inn i møter nede i sentrum og få så langt og vakkert hår som du har?

Jeg innrømmer at mitt siste problemorienterte avsnitt er et lysende eksempel på i-landsproblem, men dog; vi skal ikke kimse av de utfordringer som knytter seg til hverdagsreisen.

Akkurat nå er jeg i gang med å sjekke om el-sykkelkjøpet innebærer et tilbud om årlig service, og så skal jeg få sykkelen på jobbveien okke som. Med en tørrsjampo i veska, det vil si ryggsekken, er jeg klar for luftig og glad vårsykling til jobben igjen, og så utfordrer jeg NAF til å bistå med å løse mine «problemer. Vi kan jo ikke bare peke på politikerne.

Nøkkelord

Bilder

Nå skal jeg ha elsykkel som bil nr. 2, men hva gjør jeg når jeg skal til byen. (FOTO: NAF)
Nå skal jeg ha elsykkel som bil nr. 2, men hva gjør jeg når jeg skal til byen. (FOTO: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom