Hvordan overleve klimakrisa?

Tenk deg en bank der du kan ta ut frø i stedet for penger. Der du må betale tilbake frø med renter. Fordi frø er viktigere enn penger når avlingene uteblir for fattige bønder.
Utdeling av såfrø i Somalia. Selv FN måtte låne frø fra denne frøbanken under den alvorlige tørkekatastrofen i 2017. Foto: Kristoffer Nyborg for Utviklingsfondet

Lurer du på hva en frøbank egentlig er? Det er rett og slett en samling av frø av planter og deres ville slektninger. Hovedmålet med en frøbank er å bevare det genetiske mangfoldet og gjøre det tilgjengelig for bruk både nå og i framtiden. En frøbank fungerer som en vanlig bank, men i stedet for penger låner banken ut frø. Frøbanker lagrer og låner ut frø til medlemmene av banken. Medlemmene låner frø ved starten av sesongen. Frølånet betales så tilbake i såfrø – med rente – når neste avling er i hus. Slik får frøbanken over tid tilgang til frø i større kvanta, og kan utvide både medlemsbasen og rekkevidden sin.

Hvordan overleve klimakrisa?

Regnet svikter når det trengs som mest. Det regner altfor mye når det ikke skal. Temperaturen stiger, plantesykdommer og skadedyr øker i omfang. Verdens matproduksjon må tilpasses et klima i endring. Heldigvis er det mange grep vi kan ta. Frøbanker er et godt eksempel på klimatilpasning i praksis - det vil si noe som gjør at bønder står bedre rustet i møte med klimaendringer og ekstremvær.

Her er tre grunner til hvorfor:

1. Frøbanker gir bønder en sikker tilgang til frø av god kvalitet

Alle bønder er avhengige av å ha en stabil tilgang til såfrø. Som medlem i en frøbank har bøndene en sikker kilde til frø ved starten av hver sesong. Gjennom lokale frøbanker trenger ikke bønder heller å gjøre seg avhengig av dyre frø fra kommersielle frøselskaper.

2. En frøbank er en viktig back-up når krisen inntreffer

Dersom krisen inntreffer og en tørke eller flom ødelegger bøndenes avlinger er det svært viktig å få i gang matproduksjonen fortest mulig. Med frø lagret i en frøbank finnes viktige frøsorter tilgjengelige og klare til å tas raskt i bruk. Slik unngår man at problemene forplanter seg videre til neste år, eller at folk forblir avhengige av nødhjelp.

3. Frøbanker bevarer og forbedrer lokale plantesorter

Frøbankene jobber med å forbedre lokale plantesorter og finne de som er best tilpasset de lokale klimatiske forholdene. I møte med stadig mer utfordrende dyrkingsforhold, er det en forutsetning at fattige småbønder bruker robuste plantesorter som er godt tilpasset de helt spesifikke forholdene i området der de bor.

Frøbank i Somalia – den første i sitt slag

Alvorlige og hyppige tørkeperioder de siste årene har ført til akutt mangel på mat for mange somaliere. Utviklingsfondet har prosjekter i Somalilandprovinsen, en tørr region nord i landet der de fleste tradisjonelt har holdt husdyr og forflyttet seg etter det beste beitet.

Etter den uvanlig langvarige tørken i 2017 mistet befolkningen i Somaliland 70 prosent av alle sine husdyr, på grunn av mangel på vann og fôr. Svært mange tapte hele livsgrunnlaget, og har blitt tvunget til å omstille seg til det stadig mer uforutsigbare klimaet. Regionen har en del dyrkbar jord, men tilgang til vann er et stort problem. Mange har valgt å starte opp med landbruk med hjelp fra Utviklingsfondet og klimasmarte teknikker som tar vare på regnet - når det vel kommer.

Det er også her Utviklingsfondet startet Somalias første frøbank. Banken ligger en time vest for provinshovedstaden Hargeisa – et par enkle bygninger og et drivhus inngjerdet i et tørt landskap preget av busker og lave trær. Etter tørken i 2017 måtte FAO (FNs organisasjon for ernæring og landbruk) få frø fra denne frøbanken. Det gjorde at mange kunne komme raskt i gang med matproduksjon igjen etter tørken.

En nylig ekstern evaluering av Utviklingsfondets frøbanker i Etiopia og Nepal viser til svært gode resultater. Les mer og last ned hele evalueringen.

For barn og barnebarn

– Jeg gjør det for de kommende generasjoner og fordi det er dette jeg vil bli husket for i lokalsamfunnet, sier Jirde Mahamoud Ahmed. Han er småbonde og far til åtte barn. Han har lånt ut halvparten av sin egen jordlapp for å bygge opp «frøkapitalen» til frøbanken. Han gjør det for generasjonene som kommer etter ham. Mange ønsker tilgang til frø, så lageret må utvides for å møte behovet.

Frøbanker er et konkret tiltak som gjør at mennesker og lokalsamfunn har bedre muligheter å håndtere konsekvensene som klimaendringene fører med seg.

Jan Thomas Odegard i samtale med den somalske småbonden Jirde Mahamoud Ahmed
En av frøbankene Utviklingsfondet har bygget i Somalia viser fram frøene som finnes på lager. Foto: Kristoffer Nyborg

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi investerer i gode løsninger som gjør at flere kan få en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.

Følg pressemeldinger fra Utviklingsfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utviklingsfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utviklingsfondet