Hvordan går vi fra "aid for Africa" til "made in Africa?"

Spørsmålet kom fra en engasjert tilhører på Fredskorpsets konferanse "Ungt lederskap". - Ungt entreprenørskap er et konkret verktøy, sa H.K.H. Kronprins Haakon i sin åpningstale, og vektla videre at siden unge mennesker under 30 år utgjør en stor andel av befolkningen i afrikanske land, må ungdom være med på å skape egne arbeidsplasser.
Fra konferansens åpning: H.K.H. Kronprins Haakon flankert av fredskorpsets direktør Nita Kapoor og den ugandiske entreprenøren Andrew Mupuya

Unge entreprenører
Konferansen «Ungt lederskap» samlet aktører innen entreprenørskap, utviklingssamarbeid, ungdomsorganisasjoner, ungdomspolitikere, fredskorpsere og næringslivet for å diskutere hvordan unge kan bidra til å skape flere arbeidsplasser i Afrika sør for Sahara.

Unge entreprenører fra både Norge og Uganda var også blant innlederne. Fredskorpsets direktør, Nita Kapoor, sa at Fredskorpset syns det er interessant å se på erfaringene som er gjort med ungt entreprenørskap i Norge, og se om dette kan få enda større – og  viktigere – effekt i landene sør for Sahara.

Åtti kroner i startkapital
Blandt de mange spennende bidragsyterene var 21 år gamle Andrew Mupuya fra Uganda som startet med 80 kr i startkapital, men som nå har Samsung som kunde og 16 ansatte. Hans motto har blitt "start early, think big".
Han har bl.a. vunnet vunnet The Anzisha Prize -  den gjeveste prisen i Afrika for unge entreprenører.

Kronprinsen rundet av med å si at "unge mennesker er en ressurs. Vi trenger at dere tar ledelse og bidrar allerede nå".

Ytterligere informasjon:

Pressekontakt/Kommunikasjonsrådgiver
FK Norway / Fredskorpset

Fakta om Fredskorpset: • Fredskorpset gir unge mennesker i Norge og utviklingsland mulighet til å oppleve hverandres virkelighet gjennom utveksling. • Fysioterapeuter, ingeniører, journalister og designere er eksempler på yrkesgrupper som gjennom Fredskorpset kan bytte plass på tvers av landegrensene. Hensikten er å jobbe innen sitt kompetansefelt i et annet land for å lære, dele og skape verdier sammen. • Fredskorpset har også et utvekslingsprogram for unge frivillige med fokus på ungt lederskap og styrking av sivilsamfunn. • Fredskorpset er en del av den statlige utviklingspolitikken. Les mer om Fredskorpset her: http://www.fredskorpset.no