Hvordan forsikrer du påsketuren din?

21.3.2016 10:13 | KLP

Sjekk at du har en reiseforsikring som dekker det du skal gjøre i ferien.

Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix

Mange tror at reiseforsikringen dekker alt når du er på reise. Det er det ikke sikkert at den gjør.

- Det er viktig at du leser gjennom hva forsikringen dekker, sier avdelingsleder i KLP Skadeforsikring, Robin Wulff-Nilsen.

Hendelige uhell
- Skader på ting som følge av hendelige uhell er ikke dekket, og det er det greit å være klar over på forhånd. Hvis du for eksempel kjører fort på ski med kameraet rundt halsen, faller og kameraet blir ødelagt, dekkes ikke nytt kamera av reiseforsikringen, sier Wulff-Nilsen.

Forsikringen gjelder bare når eiendeler blir stjålet direkte fra deg. Ting du mister, eller ting du har glemt igjen og som er borte når du leter etter det, får du heller ikke tilbake pengene for på en vanlig reiseforsikring.

- At mobiltelefoner blir erstattet med maks 3000 kroner, selv om de er dyrere, er heller ikke noe alle er klar over, sier han.

Forsikret på dagsturer
Det mange blir positivt overrasket over, er at helårs reiseforsikringer gjelder på alle reiser fra du går ut døra hjemme, uten krav til overnatting.

- Tar du med deg bilen, sørg uansett for å låse takboksen og ikke oppmuntre tyver ved å la eiendeler ligge synlig i bilen. Det kan i tillegg føre til reduksjon i erstatningen. Selv om du får igjen på forsikringen, er starten på påskeferien eller den ene skidagen til fjells ødelagt hvis skiutstyret blir stjålet, råder Wulff-Nilsen.

Hold øye med tingene dine
Du har ansvar for å følge med på tingene dine for å få erstattet stjålne eiendeler fullt ut. Men hva gjør du hvis skiutstyret som står utenfor kafeen i alpinbakken blir stjålet mens du er inne og spiser?
- Akkurat i disse tilfellene ser forsikringsselskapene i praksis bort fra regelen om at du skal passe på tingene sine. Vi kan ikke kreve at du skal ta med deg ski eller snowboard inn i skistua, sier Wulff-Nilsen.
I andre tilfeller kan forsikringen bli redusert, som når verdifulle eiendeler blir stjålet fra bussens bagasjerom.

- Klær og lignende som er stjålet fra bussens bagasjerom blir erstattet fullt ut, men når verdisaker blir stjålet fra bagasjerommet, kan erstatningen bli redusert. Det er fordi det står klart og tydelig i sikkerhetsforskriftene at verdisaker skal være oppbevart der du sitter, forklarer Wulff-Nilsen.

Dette dekkes ikke av vanlige reiseforsikringer:
- Behandling ved privatklinikk
- Kostnader for videre behandling av sykdom som skjedde på reisen, etter hjemkomst
- Utgifter ved en lete- eller redningsaksjon
- Hvis dine aktiviteter er skyld i at forsikringstilfellet skjer og du er klar over det, er ikke selskapet i utgangspunktet ansvarlig for skaden. Det kan være hvis du står på ski i et område hvor du er opplyst om rasfare, og din aktivitet utløser et skred.

For mer informasjon, ta gjerne kontakt med:
Robin Wulff-Nilsen, avdelingsleder i KLP Skadeforsikring,
E-post: rwn@klp.no