Hvordan er det å bli eldre med hiv?

Gode medisiner gjør at flere hivpositive blir eldre. Mange hivpositive over 50 år bekymrer seg for både helse- og livssituasjonen. Flere spør seg også om hvordan eldreomsorgen vil håndtere deres behov. Dette kommer fram i en pilotstudie av Fafo-forsker Arne Backer Grønningsæter.

Ifølge Folkehelseinstituttet var det 5848 personer i Norge som var hivpositive ved utgangen av 2015. Mellom 40 og 50 prosent av disse er trolig over 50 år. Helse og levekår for eldre med hiv blir derfor et stadig mer aktuelt tema.

Som eldre blir man mer avhengig av andres omsorg og derfor mer sårbar. Fafo-forsker Arne Backer Grønningsæter har spurt en gruppe hivpositive over 50 år hva som er deres bekymringer. Svarene varierte fra faren for ensomhet til eldreomsorgens evne til å ivareta hivpositive. En svært konkret bekymring i denne sammenhengen er eventuell mangel på kunnskap om samspillet mellom hivinfeksjon og aldersrelaterte sykdommer.

Prosjektet er gjennomført med støtte fra HivNorge

Arne Backer Grønningsæter - agr@fafo.no, mobil 900 76 570