Hvor viktig er valg av flyselskap når vi bestiller reiser?

En majoritet av nordmenn synes at valg av flyselskap er viktig når de skal bestille ferien sin. Totalt oppgir 57 prosent at det er veldig eller ganske viktig hvilket flyselskap de velger å reise med, i følge Tickets siste Kantar Sifo undersøkelse.

- Mange er veldig prisbevisste når de søker etter flybilletter, men likevel er det mange som velger bort flyselskap som de ikke har tillit til. I en sterkt konkurranseutsatt bransje er kundenes oppfatning av varemerket viktig, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Norge er et interessant marked for mange internasjonale flyselskap. Eksisterende selskap lanserer nye flyruter, og flere nye aktører ser på lansering av nye ruter først og fremst fra Oslo Lufthavn. Konkurransen er beinhard – lave priser frister mange, men flyselskapets varemerke og den tilliten som varemerket har blant nordmenn er av stor betydning.

10 prosent synes at valg av flyselskap er veldig viktig når de skal reise på ferie til utlandet, og velger aktivt bort flyselskap som de enten tidligere har hatt dårlig erfaring med eller ikke har hørt om eller lest gode anmeldelser på. Ytterligere 47 prosent oppgir at valg av flyselskap er ganske viktig, og søker seg aktivt til selskap de har tillit til.

- Det er ikke bare gode eller dårlige anmeldelser som påvirker de som skal reise. Det at de i det hele tatt kjenner til det aktuelle flyselskapet spiller en stor rolle. Dette gjør at mange, for nordmenn, mindre kjente flyselskap, for eksempel fra Midtøsten, har en lenger vei å gå for å tiltrekke seg kunder, sier Ellen Wolff Andresen.

De som bor i Oslo/Akershus og Indre Østlandet synes i større grad at valg av flyselskap er veldig viktig (13 %) i forhold resten av landet. Kvinner mener valg av flyselskap er veldig/ganske viktig (61 %) mot menn (46 %).

Hvor viktig er valg av flyselskap for deg når du skal reise på en ferie utenlands?

1. Veldig viktig, 10 prosent
  2. Ganske viktig, 47 prosent
  3. Ganske uviktig, 28 prosent
  4. Helt uviktig, 8 prosent
  5. Usikker/vet ikke, 7 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifo undersøkelse, riksrepresentativt utvalg.

Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære12.9.2019 08:35:00 CESTPressemelding

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.