Hvor lang tid i forkant bestiller vi feriereisen?

De fleste foretrekker å være ute i god tid med reiseplanleggingen og bestiller feriereisen 3 til 6 måneder før avreise. Bare fem prosent er betydelig mer spontane og bestiller bare 1-2 uker før avreise. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

-          Det er flere fordeler med å bestille feriereisen sin relativt tidlig. Dels har man flere valgmuligheter da reisene enda ikke er fullbooket og utvalget fortsatt er stort, og dels er det herlig å ha en reise å se frem til, kunne planlegge, gjøre research rundt og glede seg til, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

De aller fleste bestiller vanligvis sin feriereise til utlandet 3 til 6 måneder før. Så pass lang tid i forkant er valgmulighetene både når det gjelder reisemål og hotell mange, og det gir god tid til å undersøke for eksempel utfluktsmuligheter og restauranttips på reisemålet.

12 prosent av oss liker å være ute i ekstra god tid og bestiller gjerne reisen mer enn et halvt år før avreise. Å bestille 6 måneder eller mer før reisen skal skje er noe vanligere i aldersgruppen 41-50 år (16 prosent) enn for andre aldersgrupper. I denne alderen er mange i perioden med småbarn samt et intensivt yrkesliv som er grunnen til at lengre planleggingshorisont kan være bra både i forhold til arbeidsgiver og for selve planleggingens skyld.

Men det er også mange som er mer spontane når det gjelder ferien sin. Mens 5 prosent bestiller 1-2 uker før avreise, så bestiller 9 prosent én måned før reisen skal gjennomføres. Det er spesielt aldersgruppen 66-79 år (13 prosent) som bestiller bare en måned før. I denne alderen har de fleste ingen arbeidsgiver å ta hensyn til, ingen søknad om ferie som må godkjennes eller barn som risikerer å miste viktig tid på skolen og dermed er muligheten for spontant å reise på ferie betydelig større enn for de yngre aldersgruppene.

Hvor lang tid innen avreise pleier du vanligvis å bestille utenlandsferien?

• 3-6 måneder, 43 prosent
  • 2 måneder, 15 prosent
  • Mer en 6 måneder før, 12 prosent
  • 1 måned, 9 prosent
  • 1-2 uker, 5 prosent
  • Usikker/vet ikke, 15 prosent

Kilde: Tickets Kantar/Sifo undersøkelse, riksrepresentativt utvalg.