UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser?

Del

Forskere fra Institutt for pedagogikk, UiO, designet et eget undervisningsopplegg i kildekritikk som de testet ut på 250 norsk videregåendeelever. Resultatet var oppløftende

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Elevene som fikk undervisning i kildebevissthet og kildekritikk kontra de i kontrollgruppa, som kun fikk vanlig undervisning, viste seg å

- bli bedre til å rettferdiggjøre valg av tekster som utgangspunkt for ny tekst

- bli bedre til å gjenfortelle hvor informasjon de brukte stammet fra

- bli i bedre stand til å skrive sammenhengende tekster

- bli bedre og grundigere lesere

Høy kildebevissthet har stor samfunnsmessige og personlige betydningen. Det hander om helt praktiske ferdigheter i det å kunne identifere hvilke kilder man kan og bør stole på, men  enda viktigere handler det om disse praktiske ferdighetenes betydning for ivaretakelse demokrati og fri meningsutveksling.

Eksperimentet ble etterprøvd etter en og en halv måned, og resulatene samsvarte med resultatene målt direkte etter at undervisnigsopplegget var fullført.

Eksperimentet viser at gode undervisninsgsopplegg i kildekritikk vil gi positive resultater, også på lang sikt. Det bør derfor legges opp til en bredere og mer bevisst satsning på kildekritkik i skolen, enn det man har idag.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Last ned bilde

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Institutt for pedagogikk er Norges største pedagogiske forskningsmiljø, og var det første av sitt slag i Norge.

Institutt for pedagogikk er plassert ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Instituttet ble etablert i 1938 og det er i dag nasjonalt ledende på sitt fagområde med en internasjonal profil på studietilbud og forskning.

Pedagogikkens hovedtema er vilkår for menneskelig læring og kunnskapsutvikling. Dette gjenspeiles på ulike måter i instituttets studieprogrammer og forskningsprosjekter. Det pedagogiske fagområdet har relevans for arbeid med utdanning, kompetanse- og kunnskapsutvikling innen mange sektorer i samfunnet.

Følg saker fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom