Norges Hyggeligste Håndverker

Hvor bor Norges hyggeligste håndverker?

For tredje år på rad er jakten på Norges hyggeligste håndverker i gang. I løpet av bare en uke har det kommet inn over 400 nominasjoner fra alle landets fylker, unntatt Finnmark og Sogn og Fjordane.

– Det er utrolig gøy å se hvor stor interesse det er for å heie frem hyggelige håndverkere. Med over 400 nominasjoner og 8 000 stemmer på bare én uke er det ingen tvil om at kampanjen skaper et enormt engasjement. Vi tror at kampanjen blir større enn noen gang tidligere,sier Caroline Khoury Nilsen, politisk rådgiver i Byggenæringens Landsforening og jurymedlem i Norges Hyggeligste Håndverker.

De nominerte kandidatene kommer fra alle deler av Norge, unntatt Finnmark og trivselsfylket Sogn og Fjordane. Foreløpig leder Vest-Agder og Hordaland an med flest nominerte.

HER KAN DU NOMINERE EN HÅNDVERKER

– Vi ønsker å slå et slag for håndverkerne – de dyktige og hyggelige fagfolkene som bygger og fikser hjemmene våre. Derfor ser vi etter de gode historiene og de aller hyggeligste håndverkerne i Norge. Målet er å heve statusen til håndverkerne og bidra til økt rekruttering til håndverkeryrkene, sier Nilsen.

Nilsen mener at kampanjen er en viktig mulighet for bransjen og kunder til å gi tilbake til håndverkerne.

– Kos og hygge er to ord som står sentralt i den skandinaviske kulturen. Om du kombinerer dette med at vi nordmenn topper oppussingsstatistikken i Europa, er det helt selvsagt at vi må jobbe for å få overført denne hyggen til håndverkerne som faktisk gjør jobben, sier Nilsen.

Jakter på de gode historiene
Kampanjen Norges Hyggeligste Håndverker er et felles initiativ på tvers av håndverkerbransjene for å skape stolthet og engasjement for yrkene. Det kåres vinnere i syv underkategorier: lærling, murer, maler, snekker/tømrer, elektriker, rørlegger, samt en åpen kategori. Aller høyest henger selvsagt tittelen «Norges Hyggeligste Håndverker 2019» som går på tvers av alle kategoriene.

– Hvert år strømmer det inn nominasjoner fra hele landet. Det kommer både morsomme og rørende historier om håndverkere som strekker seg litt lenger for at kundene skal bli fornøyde. Vi gleder oss veldig til å se alle historiene i år, sier Christel Borge, administrerende direktør i mobilselskapet for små og mellomstore bedrifter, Dipper, som er en initiativtakerne bak kampanjen.

Borge mener det finnes mange håndverkere som ikke får den positive oppmerksomheten de fortjener.

– Selv om mange håndverkere daglig får ros fra egne kunder, er det mange som kjenner på all den negative oppmerksomheten yrket deres får. Vi oppfordrer folk over hele Norge til å løfte fram sine favoritt-håndverkere gjennom kampanjen Norges Hyggeligste Håndverker, forteller Borge.

Skaper ambassadør for håndverkerfaget

I fjor kunne byggmester Terje Gangstø smykke seg med tittelen «Norges Hyggeligste Håndverker 2018». Han skilte seg ut med sitt enorme engasjement, og evne til å spre glede og entusiasme til kunder og de rundt ham.

– Det var rett og slett fantastisk gjevt å vinne i 2018. Jeg ble faktisk litt brydd, til tross for at jeg er bergenser. Kampanjen beviser at vi som håndverkere kan oppnå mye hvis vi jobber hardt og har det kjekt med kundene. Vi trenger flere stolte yrkesutøvere der ute og Norges Hyggeligste Håndverker bidrar til dette, sier Gangstø.

Gangstø tror kampanjen ikke bare kan bidra til økt stolthet, men også økt rekruttering til håndverkeryrkene.

– Kampanjen viser frem mange gode rollemodeller for unge håndverkerspirer, og hvor hyggelig vi håndverkere faktisk har det i hverdagen. Dette trenger flere unge å se, sier Gangstø.

Kontakter

Christel Borge, Administrerende direktør, Dipper. Mob: 900 60 869 / christel@dipper.no

Caroline Khoury Nilsen, politisk rådgiver, Byggenæringens Landsforening (BNL). Mob: 915 55 414 / caroline.nilsen@bnl.no

Terje Gangstø, vinner av Norges Hyggeligste Håndverker 2018. Mob: 948 40 452

Om Norges Hyggeligste Håndverker

Norges Hyggeligste Håndverker
Hagegata 22

Hva er Norges Hyggeligste Håndverker?

Kampanjen Norges Hyggeligste Håndverker er et felles initiativ fra ledende aktører i håndverkerbransjene som mener det er på tide å slå et slag for håndverkerne. Målet med kampanjen er å skape stolthet og engasjement for håndverksyrkene, gjennom å løfte frem de gode historiene om flinke fagfolk som gjør en solid jobb for kunden. Vi mener håndverkerne fortjener mer positiv oppmerksomhet, derfor kåre vi Norges Hyggeligste Håndverker.

Les mer på: www.hyggeligste.no/

Hvem står bak Norges Hyggeligste Håndverker?

Konkurransen Norges Hyggeligste Håndverker er et initiativ fra Dipper og Mittanbud og gjennomføres i samarbeid med Renault, BNL, Mesterbrev, TOOLS, Jotun, Boligmessen, AF Gruppen, Hultafors, Elko, Hey’di, Oras og Samsung.

Om Norges Hyggeligste Håndverker

• Kampanjen ble startet i 2017 og kåringen gjennomføres nå for tredje år på rad
  • Vinneren kåres i samarbeid med en fagjury under Boligmessen på Telenor Arena lørdag 14. september.
  • I tillegg til Norges Hyggeligste Håndverker kåres det vinnere i 7 underkategorier: snekker/tømrer, maler, murer, elektriker, rørlegger, lærling, samt en åpen kategori.
  • Kriteriene for å vinne konkurransen er en kombinasjon av faglig dyktighet, stemmer, engasjement, service og gode kundeopplevelser.

Slik nominerer du:

• Alle kan nominere en håndverker til konkurransen, bare klikk her for å nominere.
  • Beskriv med dine egne ord hvorfor du mener nettopp denne personen er Norges Hyggeligste Håndverker.
  • Fortell hva slags jobb håndverkeren har gjort for deg, og hva som gjorde det til en hyggelig opplevelse. Dette kan for eksempel være service, punktlighet og kvalitet eller personlige egenskaper som godt humør, positiv innstilling og vilje til å gi det lille ekstra.

Følg pressemeldinger fra Norges Hyggeligste Håndverker

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Hyggeligste Håndverker på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Hyggeligste Håndverker