Hvor ble det av Høies milliarder?

6.10.2016 12:21 | Norsk Sykepleierforbund

– Helseminister og omsorgsminister Bent Høie lovet å styrke sykehusøkonomien med 12 milliarder kroner ekstra over fire år i 2013. Dette var hans siste sjanse til å innfri valgløftet, men det mangler 3 milliarder kroner, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund Eli Gunhild By i en kommentar til statsbudsjettet.

Dette forslaget gir ikke sykehusene det løftet de har behov for slik at befolkningen kan få et tilstrekkelig helsetilbud. Det legges heller ikke til rette for investeringer i kompetanse, utstyr, IKT og teknologi og bygg i en utstrekning som er nødvendig for å oppnå en effektiv og forsvarlig drift.

– Det er store etterslep på bygg og utstyr, og det er mange eksempler på bygningsmasse som ikke er Norge verdig, sier forbundsleder i Sykepleierforbundet, Eli Gunhild By. For at sykehusene skal ha penger til opprustning av bygningsmassen må det spares og effektiviseres, og By mener dette går utover pasientbehandlingen.

– Det er nå alvorlig syke mennesker som kjøper dyr behandling på private sykehus fordi de ikke får tilbudet på offentlige sykehus. Dette er starten på et todelt helsevesen, sier hun. Hun påpeker også at de ansatte løper fortere og fortere, noe som både kan gå utover pasientsikkerheten og de ansattes helse.

Realveksten de tre første årene har vært på om lag 7,3 milliarder kroner. Med dette forslaget om en vekst på 1,9 milliarder kroner er ministeren nesten 3 milliarder kroner fra å innfri sin egen lovnad. Dette er en skuffende og feil prioritering. Når man i tillegg vet at mye av pengene som er tilført i perioden ikke er en reell vekst, men krav til effektivisering, som er tilbakeført som friske midler på toppen blir dette en snodig konstruksjon.

Arvid Libak
tlf: 908 80 518